Rekordní kontrakt Air France-KLM, objednají až 164 letadel Airbus A320neo, A321neo a A350F

17.12.2021 - Evropa



Skupina Air France-KLM oznámila ve čtvrtek závaznou objednávku na sto Airbusů A320 a A321neo s opcí na dalších šedesát letadel. Objednané letouny jsou určeny pro obnovu a rozšíření flotil leteckých společností KLM, Transavia a Transavia France. Dále skupina předběžně objednala formou LOI čtyři nákladní letouny Airbus A350F, které budou určeny pro Air France.

Objednávku schválilo ve čtvrtek představenstvo Air France-KLM. Skupina uvedla, že objednávka byla učiněna v rámci plánovaných cílů dosáhnout zlepšení ekonomických a ekologických výsledků používáním letadel nejnovější generace. Podle tiskové zprávy skupina považuje objednávku za ukázku schopnosti dosáhnout synergií.

Vizualizace Airbusu A321neo v barvách nizozemské KLM (foto: Airbus)

Rozsah této objednávky je poměrně nečekaný. Jedná se o největší objednávku v historii Air France-KLM a zároveň první objednávku, kdy letadla jsou určena hned pro čtyři společnosti skupiny. V posledních dnech sice prosakovaly informace, že nizozemská letecká společnost KLM zmodernizuje svou střednětraťovou flotilu letouny od Airbusu, příliš se však nečekalo, že dojde k objednávce i pro další společnosti skupiny.

Samotné rozhodnutí o objednávce letadel Airbus pro společnosti KLM, Transavia a Transavia France je překvapující. KLM tradičně preferují letouny od amerického Boeingu a v současnosti provozují od Airbusu jen jedenáct letadel A330-200/300, které plánují do roku 2025 vyřadit.

Transavia - Airbus A320neo (foto: Airbus)

Stejně tak je tomu u rozhodnutí o modernizaci flotil Transavia a Transavia France novými Airbusy. Obě aerolinie totiž dosud provozovaly výhradně letouny od Boeingu. Nizozemská Transavia má ve flotile 39 letadel Boeing 737-700 a 737-800. Transavia France pak nyní provozuje 54 letadel Boeing 737-800. Dodávky objednaných letadel A321neo a A321neo mají být zahájeny v polovině roku 2023.

Z výše uvedeného vyplývá, že se jedná o obrovský neúspěch amerického Boeingu, který se svým modelem 737 MAX neuspěl u svých dosud věrných zákazníků. V tomto týdnu se jedná již o druhý takový neúspěch. Připomeňme, že tento týden australská letecká společnost Qantas oznámila, že při modernizaci své upřednostní Airbus před Boeingem.

KLM - Airbus A320neo (foto: Airbus)

Air France-KLM rovněž zmiňují ekologický aspekt modernizace flotily. Nová letadla mají být prostředkem k plánovanému snížení emisí CO2 spolu s využívání udržitelného leteckého paliva SAF. Skupina chce do roku 2030 snížit své emise C02 na jeden osobokilometr o 50 %. Do roku 2050 pak chce dosáhnout Air France-KLM uhlíkové neutrality.

Předběžnou objednávkou čtyř nákladních letadel Airbus A350F reagují Air France na rostoucí poptávku po přepravě nákladu. Součástí dohody je i opce na další čtyři kusy. Air France budou jednou prvních leteckých společností na světě, která A350F bude provozovat. Tento týden objednávku těchto letadel oznámily Singapore Airlines, které se rozhodly nahradit sedmi A350F stávající Boeingy 747-400F.

Takto má vypadat Airbus A321neo v livery nízkonákladové aerolinie Transavia (foto: Airbus)

Témata