Air France-KLM podepsaly dlouhodobé smlouvy na dodávky udržitelného leteckého paliva (SAF)

01.11.2022 - Evropa



Letecká skupina Air France-KLM oznámila podpis první sady dlouhodobých smluv o dodávkách udržitelného leteckého paliva (SAF), které pokryjí potřeby jejich leteckých společností v příštích letech. Dohody se týkají dodávek v celkovém objemu 1,6 milionu tun SAF v letech 2023-36. To v porovnání s fosilními palivy zabrání emisím 4,7 milionu tun CO2.

Prvními dodavateli SAF se stanou firmy Neste a DG Fuels. Neste se zavázala dodat 1 milion tun SAF v období 2023-30. DG Fuels dodá 600 tisíc tun SAF v období 2027-36. Air France-KLM jednají s dalšími dodavateli s cílem vytvořit diverzifikovanou síť schopnou zajistit dodávky SAF po celém světě.

Podpis smluv představuje první krok Air France-KLM k dosažení dříve deklarovaných cílů 10% začlenění SAF do roku 2030. Zatím podepsané smlouvy představují pokrývají 3 % z těchto 10 %. Skupina chce do roku 2030 snížit emise na jeden osobokilometr o 30 % ve srovnání s rokem 2030. Vedle využívání SAF k tomu má přispět obnova flotily novou generací úspornějších letadel.

Air France - Airbus A321 (foto: Air France)

Závazkem k dlouhodobým nákupům SAF take Air France-KLM podporuje odvětví výroby udržitelného leteckého paliva. V roce 2021 totiž představovala výroba SAF jen 0,01 % celosvětově spotřebovaného leteckého paliva, což má za následek, že ceny SAF jsou 3 až 4krát vyšší než u běžného kerosinu. Podpis smluv by tak měl přispět ke zvýšení komerční výroby SAF do roku 2030.

Udržitelné letecké palivo (SAF) může snížit emise CO2 v průměru o 80 % v porovnání s kerosinem. Někteří dopravci testují možnosti využití směsi SAF a běžného leteckého paliva. Současná generace SAF je vyráběna z použitého kuchyňského oleje, odpadu a zemědělských a lesnických zbytků. V budoucnu mají být k dispozici také syntetická udržitelná letecká paliva vyráběná z vodíku a zachyceného uhlíku.

Témata