Uzavření základny Lauda ve Vídni je zřejmě definitivní

30.05.2020 - Evropa



V pondělí došlo po oznámení o uzavření vídeňské báze společnosti Lauda k protestům jejích zaměstnanců před odborovou centrálou Vida. S transparenty “nechceme přijít o práci”, “kdo zaplatí naše účty?” dali jasně najevo svůj postoj vůči vzniklé situaci. Odbory toto jednání nechápou, proč by zaměstnanci měli sami od sebe souhlasit s nevýhodnými podmínkami, které byly na stole. V úterý navíc začaly opouštět první Airbusy vídeňské letiště, společnost Lauda je přemísťovala do největší báze Ryanairu na londýnské letiště Stansted.

Lauda - Airbus A320 (foto: Lauda)

Odbory Vida i management společnosti Lauda absolvovali v noci ze čtvrtku na pátek maraton jednání. Na stole byla mnohem výhodnější nabídka než minulý týden. Přesto se odbory nakonec rozhodly rozhovory ukončit a nabídku neakceptovat. Tím se zdá být osud vídeňské báze Laudy ve Vídni zpečetěn.

Je těžké jasně určit viníka situace, kdy až 600 Rakušanů tímto krokem přijde o práci. Zvlášť ostře se k výsledku staví bývalí zaměstnanci, kteří v pondělí stávkovali za zachování pracovních míst. Argumentovali, že zástupci zaměstnanců konkurenčních společností Austrian Airlines a Level, kteří byli také zvoleni do vedení odborů Vida tak vlastně rozhodli o zániku konkurenční společnosti, což považují za velmi skandální.

Na druhé straně ve stejné době prosakují zprávy o problémech společnosti i v Německu, kde firma obeslala své zaměstnance v bázích v Düsseldorfu a Stuttgartu dopisem, že z důvodu nízkých finančních prostředků a formálním problémům s vyřízením německé státní pomoci ve formě “kurzarbeitu” zřejmě dojde k posunutí termínu květnových výplat z konce května na polovinu června.

Německý stát vyzývá postižené zaměstnance, aby na úřadě práce vyplnili žádost o sociální podporu v rámci programu Harz IV a sám podezřívá společnost Lauda o záměrné pozdržení podání žádosti o insolvenci společnosti. Společnost za poslední dva roky nasbírala ztrátu 200 miliónů eur, kvůli pandemii se její příjmy ztenčily téměř na nulu, a navíc příjmy z prodeje letenek nepatří z právního hlediska společnosti Laudamotion GmbH, ale Ryanair DAC. Osud celé samostatné značky Lauda tak v současné chvíli moc smysl nedává a je možné, že z trhu brzy tato značka zmizí za současné averze německy hovořících voličů a politiků ke společnosti Ryanair.

Štítky