Zaměstnanci British Airways na letišti Heathrow hrozí stávkou

23.06.2022 - Evropa



Pracovníci společnosti British Airways pracující na přepážkách letiště na londýnském letišti Heathrow se hlasováním zorganizovaným jejich odbory dnes rozhodli ke krajnímu kroku, ke stávce. Drtivá většina z 1200 členů odborových organizací GMB a Unite dnes hlasovala pro vyhlášení stávky. Přesné datum stávky má být oznámeno v nadcházejících dnech. Podle zpravodajství BBC má stávkovat celkem 700 zaměstnanců British Airways, které zajišťují pozemní odbavení na Heathrow.

Důvodem stávky je spor o výši mezd. Během pandemie Covid-19 byly mzdy zaměstnanců British Airways sníženy o 10 %. Podle Russe Balla z odborového svazu Unite společnost vrátila mzdy na původní předcovidovou úroveň u managementu, zatímco u pracovníků odbavení se tak nestalo. Podle svazu GMB britský dopravce nabídl odborářům jednorázový bonus ve výši 10 % mzdy.

Letouny British Airways na londýnském letišti Heathrow (foto: Ken Iwelumo/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)

British Airways vyjádřily zklamání z rozhodnutí odborů zvolit si stávku. Společnost ve svém prohlášení poukázala na ztráty v hospodaření ve výši 4 miliard liber během pandemie Covid-19. Dále firma uvedla, že pracovníci pozemního odbavení odmítli nabídku na vyplacení jednorázového bonusu.

Společnost British Airways měla letos již vedle nedostatku zaměstnanců také problémy s IT systémy, které narušily její provoz. Nyní do toho mixu přibude ještě stávka zaměstnanců. British Airways má sice pro tyto případy své záložní plány, včetně nasazení vlastních manažerů na check-in přepážky, je ovšem zřejmé, že v nouzovém režimu rozhodně všechny lety na obou terminálech 3 a 5 největšího evropského letiště rozhodně odbavit nezvládne. Proto pokud rozzlobeným zaměstnancům přepážek manažeři společnosti rychle nevyhoví, budou muset zákazníci společnosti během příštích dnů počítat, že stávka bude zajisté znamenat masivní narušení provozu včetně zrušení velkého množství letů.

Server BBC zmiňuje Jeffa Payne, který v minulosti pracoval u British Airways jako supervizor na Terminálu 5. V roce 2020 během pandemie souhlasil s dobrovolným odchodem a stal se poštovním doručovatelem. Přestože měl možnost se nyní ke své práci u British Airways vrátit, nakonec zůstal na poště. Důvodem tohoto rozhodnutí bylo to, že při jeho odchodu v roce 2020 byla jeho roční mzda 23 tisíc liber plus příplatky za směny, které začínaly i ve čtyři hodiny ráno. Nyní mu bylo nabídnuto o tři tisíce liber ročně méně, tedy 20 tisíc liber plus příplatky za směny, nicméně bez jejich záruky. „Abych byl upřímný, nemá cenu kvůli tomu vstávat z postele. Miloval jsem tu práci a chybí mi,“ uvedl Payne pro BBC.

Podobný příběh může vyprávět řada zaměstnanců letišť po celé Evropě. Přestože měli práci na letišti rádi, dali přednost jinému, lépe placenému zaměstnání, které je navíc jistější a nepodléhá takovým výkyvům jako letecká doprava v posledních letech. Dalším faktorem, který přispěl k jejich rozhodnutí, je obrovský tlak na finanční úspory v letectví, dále stres a dlouhodobé přetěžování.

Boeing 777-300 společnosti British Airways, duben 2020 (foto: N509FZ/Wikimedia Commons - CC-BY-SA-4.0)

Témata