Problémové státní Pakistan International Airlines byly prodány

27.12.2025 16:24 - Asie & Austrálie



Pákistánské národní aerolinie Pakistan International Airlines (PIA) přejdou do soukromých rukou. Konsorcium soukromých investorů vedených pákistánskou společností Arif Habib Corporation získalo 75% podíl v letecké společnosti. Konsorcium nabídlo v aukci, která se konala v úterý 23. prosince v pákistánském hlavním městě Islámábádu, za podíl ve společnosti částku 135 miliard rupií (v přepočtu 482 milionů dolarů), čímž překonalo konkurenty. Tímto krokem byl završen velmi zdlouhavý proces privatizace PIA.

Boeing 777-300ER pákistánské letecké společnosti PIA (foto: Eric Salard/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Vítězné konsorcium je tvořeno výhradně pákistánskými firmami: Arif Habib Corporation, Fatima Fertilizer Company, City Schools (Private) a Lake City Holdings (Private). Pákistánská vláda z vítězné částky obdrží pouze 10,1 miliardy rupií (36 milionů dolarů), zbylá částka půjde na restrukturalizaci dluhů PIA a také do modernizace společnosti.

K převodu PIA na vítězné konsorcium má dojít v dubnu příštího roku. Stát si zatím ponechává v národních aeroliniích 25% podíl. Vítězné konsorcium má však opci, že tento zbylý státní podíl může v budoucnosti odkoupit a stát se tak 100% vlastníkem PIA.

Vítězné konsorcium má s PIA ambiciózní plány, chce společnost transformovat v konkurenceschopného dopravce a důležitého hráče v letecké dopravě. Během příštích pěti let se má flotila společnosti zdvojnásobit ze současných 32 na 64 letadel. Flotila má být rozšířena o moderní úsporná letadla poslední generace, což by mělo přinést zefektivnění provozu.

Snížení nákladů bude však znamenat také propouštění zaměstnanců. PIA totiž dlouhodobě trpí značnou přezaměstnaností. Tento nepopulární krok stát v posledních letech neustále odkládal. Vítězné konsorcium se zavázalo, že po dobu 12 měsíců od převzetí zachová všech sedm tisíc současných pracovních míst.

S Airbusy A320 létá PIA na vnitrostátních a mezinárodních regionálních linkách (foto: Anna Zvereva/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Privatizace PIA vyvolala v Pákistánu kritiku. Odbory se obávají, že po uplynutí roční ochranné lhůty může dojít k propouštění. Další kritizují finanční podmínky privatizace, kdy byla podhodnocena aktiva PIA jako nemovitosti či letištní sloty a letecká společnost byla prodána pod cenou. Další kritika směřuje k nízkému výnosu pro samotný stát, který získá v přepočtu jen 36 milionů dolarů.

Na druhou stranu bude privatizace PIA znamenat pro stát zbavení se starostí s problémovým ztrátovým dopravcem, kterého bylo potřeba opakovaně sanovat. Oživení národní letecké společnosti by mohlo podpořit pákistánský obchod a cestovní ruch. Otázkou je, jestli na to bude konsorcium složené z výrobců hnojiv, vlastníka sítě soukromých škol a další firem stačit a zda se nebude muset spojit ještě s dalším partnerem, který již má s leteckou dopravou praktické zkušenosti.

Témata