Pákistánská vláda schválila prodej ztrátové státní aerolinie PIA

08.02.2024 15:00 - Asie & Austrálie



Tento týden schválila pákistánská úřednická vláda plán restrukturalizace a prodeje státní letecké společnosti Pakistan International Airlines (PIA). Vláda doufá, že tento krok přiláká investory, které zajistí budoucnost dlouhodobě ztrátové aerolinie. V uplynulém roce musela PIA několikrát omezovat provoz, poněvadž neměla dostatek hotovosti na nákup leteckého paliva. Kvůli nedostatku financí na nákup náhradních dílů je část flotily odstavena.

Privatizační plán připravený poradenskou společností Ernst & Young předpokládá rozdělení PIA na dvě části. Do té první pracovně nazvané TopCo bude soustředěno samotné provozování letecké přepravy, údržba letadel, pozemní odbavení a catering. Do druhé nazvané HoldCo pak budou přesunuty veškeré další činnosti včetně všech závazků a dřívějších ztrát. Celkový záporný kapitál PIA dosahuje v současnosti v přepočtu výše až tří miliard dolarů.

Boeing 777-200ER pákistánské národní společnosti PIA (foto: Asuspine/Wikimedia Commons - GFDL 1.2)

První část bude pak nabídnuta investorům. Dlouhodobě plány na privatizaci značně dráždí odbory a mezi zaměstnanci je tento krok velmi nepopulární. Pravdou je, že společnost trpí přezaměstnaností a značnou neefektivností. Pákistánská vláda vloni souhlasila v rámci dohody s Mezinárodním měnovým fondem, že provede revizi státních podniků a nabídne část z nich k prodeji.

Finanční situace PIA se značně zhoršila během pandemie koronaviru. Vedle dopadů samotné pandemie k tomu přispěla také tragická havárie Airbusu A320, kdy se letadlo zřítilo po opakovaném přistání, kdy nemělo vysunutý podvozek a spodkem motorů narazilo do dráhy. Následné vyšetřování vyústilo ve velký skandál s falešnými licencemi pilotů. Bylo zjištěno, že jen v PIA pracovalo 150 pilotů, kteří svou licenci získali pochybně. V reakci na tato zjištění evropská agentura EASA zakázala lety společnosti do Evropy.

Témata