Alitalia požádala o ochranu před veřiteli

31.08.2008 - Evropa



Italská vláda připravila v posledních dnech s ohledem na stav letecké společnosti narychlo novelizaci některých zákonů, mj. konkurzního a antimonopolního, s hlavním cílem zachránit Alitalii. Upravené zákony mají především ulehčit restrukturalizaci společnosti a vstup nových investorů. Ohlášený bankrot, který bude probíhat již podle novelizovaných zákonů, je součástí urychleně připraveného vládního plánu na záchranu letecké společnosti. Alitalia má pokračovat i nadále ve své činnosti, během soudní ochrany bude moci díky upraveným zákonům vést soukromá jednání o prodeji majetku.

Alitalia
(foto: Alitalia)

Dlouho odkládané řešení problémů Alitalie bude bolestné. Vláda prodá svůj podíl ve výši 49,9 procenta skupině 16 italských bank a podniků včetně společností jako jsou Banca Intesa, Piaggio a Pirelli. Plán předpokládá rozdělení aerolinie na dvě části, na zdravou část bez dluhů a část zatíženou pohledávkami, která má jít do likvidace. Do zdravé části investoři vloží další jednu miliardu eur, přičemž participovat na projektu mají minimálně pět let. Zdravá část má být ve srovnání se současnou Alitalií výrazně štíhlejší a to až o 40 procent. Počet letadel se postupně sníží ze současných 238 na 153, propuštěno má být až 5 – 7 tisíc pracovníků z nynějších 20 000 zaměstnanců. Restrukturalizovaná Alitalia se zaměří na krátké a střední tratě, dálkové linky budou výrazně redukovány. Plán předpokládá, že společnost bude v budoucnu operovat jen z šesti letišť, vedle hlavního hubu v Římě/Fiumicino budou další linky vedeny z Milána/Malpensy, Benátek, Turína, Neapole a Catanie. Některé zprávy uvádějí, že také dojde ke spojení Alitalia s italskou aerolinií Air One, jež se zaměřuje především na vnitrostátní linky. Očekává se, že do zdravé by mohl vstoupit strategický partner, nejčastěji se mluví o Air France-KLMLufthanse.

Soudní ochrana před věřiteli není úplně překvapivou zprávou vzhledem k situaci v jaké se společnost již delší dobu nacházela. Alitalia byla ve ztrátě prakticky celé poslední desetiletí, když naposledy byla v zisku v roce 1998. V loňském roce se podařilo ztrátu společnosti snížit o 132 mil. eur na 495 mil. eur oproti ztrátě v roce 2006 ve výši 627 mil. eur. Pokus o prodej společnosti skončil letos na jaře krachem, když poslední vážný zájemce společnost Air France-KLM nakonec svou nabídku stáhl kvůli nesouhlasu odborů s navrhovanými kroky restrukturalizace. S prodejem Air France-KLM v té době nesouhlasil ani Silvio Berlusconi, který mezitím zvítězil ve volbách a stal se předsedou italské vlády.

Alitalia - Airbus A320
Alitalia - Airbus A320 (foto: Alitalia)

Nová italská vláda schválila krátkodobou překlenovací půjčku ve výši 300 mil. eur. Vzhledem k tomu, že Alitalia prodělávala v posledním roce denně více než jeden milion eur, půjčka jen o několik měsíců oddálila konečné řešení krizové situace. Navíc vzbudila zájem Evropské komise, která začala prošetřovat, jestli se nejedná o nedovolenou pomoc letecké společnosti. V letních měsících se krize Alitalia začala dále prohlubovat a společnost nad vodou prakticky držela jen zmíněná půjčka. Koncem července Silvio Berlusconi oznámil, že našel kapitál pro Alitalii, který nakonec bude z italských zdrojů, a vyhlásil heslo „Miluji Itálii, létám s Alitalií“. Plánovaná restrukturalizace největší italské společnosti má přinést ovoce již příští rok, kdy je plánována ztráta 260 mil. eur (pro letošní rok se počítá se ztrátou přes 800 mil. eur). V roce 2011 má Alitalia být po 13 letech opět zisková.

Témata