Sankce proti Rusku mohou vést k rozkrytí skutečných majitelů soukromých luxusních letadel

17.03.2022 - Evropa



V souvislosti s rušením linkových letů v době pandemie stoupla poptávka po luxusních privátních letadlech. Najít nabídku na prodej soukromého luxusního letadla poslední generace bylo v minulých měsících kvůli veliké poptávce vzácností. Jenže v současnosti se množí případy, kdy prodejce letadla ovládá zprostředkovaně skutečný vlastník z Ruska. Kupci se zdráhají podobné transakce realizovat, a to kvůli obavě ze sankcí, které mají za cíl přes postižené ruské oligarchy zvýšit tlak na vedení Ruska, aby zastavilo válku na Ukrajině. Tyto sankční seznamy navíc pravidelně západní země rozšiřují. Makléři tak proto svým klientům radí, aby od nákupu letadla s předchozím ruským majitelem dali ihned ruce pryč. Ušetří si tak velké starosti za situace, kdy další a další jména ruských miliardářů postupně končí na sankčních seznamech.

interiér letadla Gulfstream G650ER na letišti v Ženevě, květen 2018 (autor: Matti Blume, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Rozklíčovat skutečného majitele není v ultra-soukromém světě firemního letectví zdaleka snadné. Situaci komplikuje fakt, že v registrech vlastníků letadel jsou velmi často uvedeny jen fiktivní obálkové firmy a svěřenecké fondy. A to také v zemích mimo Rusko. Tento postup obecně rádi používají skoro všichni miliardáři. Mnohdy jen z důvodu, že se chtějí vyhnout veřejné a médiální pozornosti. Potenciální kupci letadel tak nyní angažují právní týmy, které se pokoušejí rozklíčovat skutečného majitele, případně podle historie letů letadla určit, jak vysoká je pravděpodobnost, že nabízené letadlo může být ovládáno vlastníky z Ruska.

Podle evropské společnosti WINGX, která se zabývá výzkumem dat a poradenstvím, je v ruském registru pouze asi 100 business jetů, což je zhruba 5 % evropských registrací letadel této kategorie. Přesto z Ruska loni často létalo asi 400 privátních letadel, což nastiňuje odpovědi na otázky o skutečném rozsahu ruské kontroly nad flotilou soukromých tryskáčů. Také twitterový účet @RUOligarchJets, který vede floridský teenager Jack Sweeney, od počátku ruské agrese na Ukrajině zaměřil pozornost veřejnosti na pohyby luxusních letadel ruských oligarchů.

Mezi ruskými boháči jsou populární zejména soukromá letadla kanadského výrobce Bombardier a amerického výrobce Gulfstream. Tyto společnosti rozhodně nechtějí být s ruskými oligarchy na sankčních seznamech nijak spojovány a tak zpřísňují kontroly, které mají zajistit, aby se jejich výrobky, včetně náhradních dílů, skutečně dostaly jen koncovým zákazníkům, kteří nejsou na sankčních seznamech. Také firmy provádějící údržbu soukromých letadel, jako je například Lufthansa Technik vytváří pracovní skupiny, které u každého zákazníka prověřují, aby nedošlo přes třetí stranu k technické podpoře nebo dodávce dílů do Ruska.

Experti, kteří se pohybují v dosud ultra-soukromém světě privátního letectví očekávají, že současné aktivity prověřování majitelů letadel vůči sankčním seznamům v důsledku též povedou k rozkrytí vlastnické struktury a zvýšení transparentnosti vlastnictví všech soukromých letadel, a to nejen těch ovládanými ruskými superboháči.


Bombardier Challenger 600, leden 2022 (autor: Acroterion, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata