Luxusní auta s ruskými značkami plní parkoviště na letišti v Helsinkách

29.08.2022 - Evropa



Evropští lídři v druhé polovině srpna diskutovali o omezení platnosti již vydaných schengenských víz pro občany Ruské federace. Jako první s tímto návrhem přišly pobaltské země. Estonsko nečekalo na evropskou shodu a od 18. srpna nevpouští na své území žádného občana Ruské federace s vízem, které samo dříve vydalo. Také do Lotyšska se ruský občan může dostat jen velmi výjimečně, například na pohřeb příbuzného. Další země EU však stále přijímají žádosti Rusů o vydání schengenských víz a ti se pak díky nim dostanou na letní dovolenou i do zemí jako je Řecko, Španělsko, Itálie, Francie nebo Rakousko. Buď letecky přes Turecko, Srbsko nebo arabské země, případně po zemi, autem.

Pokud občan Ruské federace bydlí v Petrohradu a okolí, je nyní jeho jasnou volbou, jak se dostat do zemí EU překročení blízké hranice s Finskem. Mezi Petrohradem a letištěm Vantaa u Helsinek je to zhruba jen 400 kilometrů, kolem čtyř hodin jízdy a zdržení na státní hranici. Cesta z Moskvy po zemi je o něco delší, jedenáct hodin jízdy. Poněvadž byla veškerá letecká a vlaková doprava mezi Ruskem a Finskem z důvodu dřívějších sankcí zrušena, zaplňují auta s ruskými poznávacími značkami velké parkoviště na letišti Vantaa v Helsinkách. Zdejší parkoviště P2 a podzemní P1 nemají právě laciné parkování (126 respektive 174 eur za týden parkování).

Zaplnění letištního parkoviště vozy s ruskými poznávacími vozy upoutala finská i zahraniční média. Jedním z důvodů je také to, že zde převážně parkují převážně luxusní vozy z Ruska. Podle deníku Helsingin Sanomat jsou zde nejčastější drahé vozy značek BMW, Mercedes-Benz, Audi, Porsche a Range Rover. Poklidné parkování na letišti se děje v době, kdy každý den kvůli útokům ruských vojsk přichází na Ukrajině o život civilisté.

Tak nějak podvědomě člověk vnímá, že evropské sankce by se především měly zaměřit na bohaté Rusy, u nichž je vyšší pravděpodobnost, že mohou ovlivnit politiku ve své zemi více než průměrný občan. Finsko sice v minulých dnech stanovilo denní limit množství vydaných víz ruským občanům na stovku, nicméně toto opatření mohou stále bohatí Rusové obejít. Stačí si opatřit schengenské vízum jiné země EU, která jim je stále bez omezení vydá.

Na cestách stovek až tisíců ruských občanů z Helsinek tak kromě provozovatele parkovišť rovněž profituje letecká společnost Finnair. Jedná se však jen zanedbatelný přínos oproti ruskému zákazu přeletů svého území. Obchodní model Finnairu byl totiž dosud založen na dálkových leteckých spojeních operovaných přes Severní ledový oceán a Sibiř. Strategií Finnairu bylo spojení destinací v Evropě a Asii s jedním přestupem v Helsinkách, což teď kvůli nemožnosti přeletět Sibiř není možné.

Návrh zákazu vydávání schengenských víz a jejich zpětného zneplatnění pro ruské občany silně podporují i další státy jako například Polsko. Jan Lipavský, jakožto ministr zahraničí předsedající země Evropské unii v těchto dnech o tomto tématu moderuje debatu. Podle jedné názorové skupiny musí odpověď na agresívní politiku Kremlu pocítit všichni občané Ruska a v odebrání práva cestovat do zemí EU vidí jako adekvátní odpověď současné situaci. Pro jiné názorové proudy je aplikovat kolektivní vinu problematické. Další upozorňují na fakt, že Rusko prochází vlnou zvýšené emigrace od zahájení války na Ukrajině. Přichází zejména o své elity, které by bez schengenských víz nemohly odcestovat do států unie. V současné době se tak zdá, že státy EU na tomto tématu shodu nenaleznou.

Ministr Lipavský připomněl, že Česko jako první členský stát EU plošně pozastavil vydávání víz pro občany Ruska, a to pouhý den po zahájení invaze na Ukrajinu. Zákaz dosud trvá, později jej Česko v březnu ještě rozšířilo také na občany Běloruska.

Parkovací domy P1 a P2 u Terminálu 1 letiště Helsinki-Vantaa, květen 2017 (autor: Antti Leppänen, Wikimedia Commons, CC-BY-4.0)

Témata