Icelandair chce létat do roku 2030 vnitrostátní lety bez emisí

01.11.2022 - Evropa



Letecká společnost Icelandair chce do roku 2030 provozovat všechny vnitrostátní lety jako bezemisní. Společnost plánuje využívat elektrická poháněná letadla nebo na vodíkový pohon. Zdrojem elektřiny by byly místní geotermální elektrárny, jež jsou považovány za zdroj čisté energie.

Icelandair v současnosti provozuje tři vnitrostátní linky, když z letiště Reykjavík létá do Akureyri, Egilsstaðiru a Ísafjörðuru. Nejdelší let je do Egilsstaðiru na východě Islandu, který trvá zhruba hodinu.

„Pevně věříme, že je reálné, abychom do konce tohoto desetiletí provozovali na domácích linkách letadlo bez emisí uhlíku. Naše plány s tím počítají, ať už to bude letadlo na vodíkový pohon nebo částečně elektricky poháněné letadlo,“ řekl Bogi Nils Bogason, výkonný ředitel Icelandair.

Elektricky poháněný letoun ES-30 švédského výrobce Heart Aerospace (foto: Heart Aerospace)

Icelandair má uzavřená memoranda se švédským start-upem Heart Aerospace o nákupu letounu ES-30 pro cestujících a dále s americkou firmou Universal Hydrogen, jež plánuje modifikovat letoun Dash-8 na vodíkový pohon. Letoun ES-30 má být schopen letět elektricky na vzdálenost 200 kilometrů, pro zvýšení doletu však bude mít také dva turbogenerátory na udržitelné letecké palivo (SAF). S Universal Hydrogen se Icelandair dohodl na přestavbě letadel Dash-8, které provozuje, na vodíkový pohon.

Podobné plány přechodu na bezemisní lety vloni představila norská regionální aerolinie Widerøe. Dánsko zase chce mít do roku 2030 všechny domácí lety uhlíkově neutrální. Plány na zavedení elektrických letadel oznámily dříve také společnosti United Airlines, Air Canada, Braathens Regional Airlines (BRA) a další.

Témata