Dánsko chce mít domácí lety do roku 2030 uhlíkově neutrální

03.01.2022 - Evropa



Dánska vláda přišla s novým cílem v oblasti letecké dopravy. Podle vyjádření premiérky Mette Frederiksenová by měli mít Dánové možnost do roku 2025 letět ekologicky na vnitrostátním letu. Do roku 2030 pak mají být všechny vnitrostátní lety zcela uhlíkově neutrální. Frederiksenová uvedla, že dosažení tohoto cíle bude obtížně, nicméně jeho dosažení je možné s tím, že na řešeních se již pracuje.

Dánská premiérka neupřesnila, jak by mělo být předestřeného cíle dosaženo. Je pravděpodobné, že v úvodní fázi se bude jednat o kompenzací emisí uhlíku. Později by mohlo jít o zavádění elektrických letadel, jejichž vývoj se v současné fázi zaměřuje na typy pro nasazení na krátkých trasách.

V letních měsících každoročně létá na ostrov Bornholm v Baltském moři dánská letecká společnost DAT (foto: Bene Riobó/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

Současná vnitrostátní síť spojuje Kodaň s dalšími důležitými dánskými městy a ostrovem Bornholm. Nejdůležitější domácím spojem je linka Kodaň – Aarhus, která se svou délkou 127 kilometrů řadí k nejkratším linkám v Evropě. Ostrov Bornholm je pak vedle celoroční linky s Kodaní spojen během léta sezónními linkami s dalšími dánskými městy. Na dánských vnitrostátních linkách létají v současnosti společnosti DAT, Air Alsie a SAS.

Dánská města a firmy si stanovují rovněž ambiciózní cíle v oblasti ochrany klimatu. Kodaň chce být do roku 2025 prvním uhlíkově neutrálním hlavním městem na světě. Mezinárodní letiště Kastrup v Kodani zase chce mít do roku 2030 bezemisní spojení na letiště.

Podobné plány v oblasti bezemisních letů má Norsko a Švédsko. Norská společnost Widerøe plánuje mít do roku 2026 v komerčním provozu alespoň jedno letadlo s nulovými emisemi. Postupně tato aerolinie, jež se zaměřuje na vnitrostátní lety, chce mít flotilu složenou zcela z letadel bez emisí. Švédsko přislíbilo, že do roku 2030 budou vnitrostátní lety uhlíkově neutrální. Od začátku ledna přistávací poplatky na letištích ve Stockholmu a Göteborgu zohledňují dopad použitého letadla na klima.

Témata