Widerøe založily dceřinou společnost pro bezemisní lety

02.11.2021 - Evropa



Norské regionální aerolinie Widerøe založily dceřinou společnost Widerøe Zero, která by měla pomoci s rozvojem bezemisních letů. Měla by fungovat jako poradenský inkubátor a zabývat se ruznými aspekty bezemisního létání, jako jsou otázky regulace, nákupu a provozu nových letadel apod.

(foto: Widerøe)

„Založili jsme společnost Widerøe Zero, protože potřebujeme mít svobodu myslet od začátku. V každé letecké společnosti existují zavedené způsoby, jak věci dělat. Provozování flotily s nulovými emisemi bude zcela odlišné,“ uvedl Andreas Kollbye Aks, bývalý ředitel pro strategii společnosti Widerøe a nyní nový ředitel Widerøe Zero.

Widerøe chce mít do roku 2026 v komerčním provozu alespoň jedno letadlo s nulovými emisemi. Od roku 2030 chce společnost zařazovat do své flotily jen bezemisní letadla. Aerolinie počítá s tím, že 26 svých letadel Dash 8-100 a Dash 8-200, které létají na krátkých linkách, postupně nahradí letadly s nulovými emisemi.

Dash 8-100 společnosti Widerøe létající na krátkých vnitrostátních linkách (foto: Algkalv/Wikimedia Commons - CC BY 3.0)

Widerøe Zero se chce zabývat provozními aspekty těchto letadel. V případě, že by byla zvolena elektrická letadla, znamenalo by to, že v zemích jako Norsko, kde je dostatek obnovitelných zdrojů energie, by byly náklady „na palivo“ velmi nízké. Naopak v případě volby vodíkových letadel by pravděpodobně náklady byly vyšší než dnes.

Z tohoto důvodu se má Widerøe Zero zabývat také zajištěním finančních rizik. Ukazuje se, že při zavádění nových technologií může docházet k dalšímu rychlému vývoji. Společnost proto chce využívat různých státních dotací, daňových úlev a slev na nová letadla.

„Letadla poháněná kerosinem budou rychle ztrácet hodnotu, jakmile se prosadí technologie s nulovými emisemi, a to rozhodně mnohem dříve, než proběhnou odpisy během typické životnosti komerčního letadla," myslí si Stein Nilsen, ředitel Widerøe.

Témata