Boeing 737 MAX může v USA opět létat

18.11.2020 - USA & Kanada



Americký Federální úřad pro letectví (FAA) povolil typu Boeing 737 MAX opět létat. Informovala o tom dnes agentura Bloomberg. Obnovení provozu je podmíněno úpravou stávajících letadel a zaškolením pilotů. Toto povolení se prozatím vztahuje jen na USA, ovšem již dříve se kanadský, ale také evropská agentura EASA rovněž vyjádřila ve smyslu, že s re-certifikací typu po povolení FAA nebude dlouho otálet.

Boeing 737 MAX-8 společnosti Southwest na letišti v Las Vegas, leden 2018 (foto: Tomás del Coro, Wikimedia Commons, cc-by-sa-2.0)

Boeing 737 MAX byl dodán prvnímu zákazníku, malajské letecké společnosti Malindo Air, v květnu 2017. Letouny 737 MAX jsou odpovědí Boeingu na konkurenční stroje evropské firmy Airbus řady A320neo. Tento typ Boeing vyrábí ve čtyřech variantách od nejmenší označované jako 737 MAX-7 vhodné pro 153-172 cestujících, dále 737 MAX-8 pro 178-200 cestujících. Verze pro 200 cestujících vyvinutá pro Ryanair a další nízkonákladové aerolinie je někdy označována jako MAX-200. Dalšími variantami jsou 737 MAX-9 pro 193-220 cestujících a 737 MAX-10 pro 204-230 cestujících. Boeing zatím dodal leteckým společnostem celkem 387 letadel 737 MAX a registruje objednávky na více než 4000 kusů.

Dne 28. října 2018 však došlo v Indonésii k tragické havárii letounu Boeing 737 MAX 8 létajícího pro nízkonákladovou společnost Lion Air. Za necelý půl rok, 10. března 2019, havaroval v Etiopii krátce po startu z Addis Abeby další Boeing 737 MAX-8 společnosti Etiopian Airlines. Během několika dnů po této tragické nehodě bylo odebráno letadlům 737 MAX povolení létat s cestujícími po celém světě. Letecké společnosti jako například Ryanair, Southwest Airlines ale i tuzemské Smartwings, které na typ 737 MAX sázely, utrpěly v souvislosti s uzemněním stroje zejména v létě 2019 vysoké finanční ztráty, jejichž kompenzaci po firmě Boeing požadují.

Uzemněná letadla 737 MAX v blízkosti sídla firmy Boeing, duben 2019 (foto: Bruce Englehardt, Wikimedia Commons, cc-by-sa-4.0)

Tragické havárie dvou letadel 737 MAX a následné uzemnění tohoto typu po celém světě mělo značný dopad i na samotný Boeing. Po prvotním zlehčování za nehody byl americký výrobce donucen adekvátně reagovat. Nejdříve se měsíc po havárii omluvil za ztráty lidských životů a nakonec po devíti měsících od havárie letounu Ethiopian Airlines rezignoval prezident a výkonný ředitel Boeingu Dennis Muilenburg.

Šéf Boeingu se v dubnu 2019 omluvil za lidské oběti při haváriích letadel 737 MAX (zdroj: Boeing/YouTube)

Přes rok a půl pak zkoumal příčiny havárií a zodpovědnost za ně americký Kongres. Vyšetřování dopadlo pro Boeing nelichotivě, výbor Kongresu totiž zjistil, že za havárie může utajování informací, chybějící výcvik pilotů na stabilizační systém MCAS a také konstrukční chyby ze strany výrobce. Svůj díl zodpovědnosti nese i FAA, která svěřila část certifikace letadel 737 MAX samotnému Boeingu. Vedle poškozeného renomé přišel Boeing s neustále odkládaným termínem certifikace o značný počet objednávek na tento typ. Své objednávky letadel Boeing 737 MAX částečně nebo zcela zrušila řada leteckých společností i leasingových firem. S dalšími dopravci pak byl Boeing nucen řešit odškodnění za uzemnění tohoto typu a zpoždění dodávek.

Štítky