Boeing 737 MAX společnosti Lion Air se zřítil v Indonésii

30.10.2018 - Asie & Austrálie



Dnes ráno se zřítil do moře u ostrova Jáva letoun Boeing 737 MAX 8 (PK-LQP) indonéské nízkonákladové společnosti Lion Air. Letoun odstartoval z mezinárodního letiště Sukarno-Hatta v Jakartě v 6:21 místního času k letu na pravidelné lince JT616 do Pangkalpinang, které leží na východním pobřeží ostrova Bangka. Podle zpráv agentur požádala posádka letounu krátce po startu o povolení k návratu na letiště v Jakartě. Po 13 minutách letu zmizel letoun z obrazovek radarů, v té době byl ve výšce zhruba 1600 metrů.


Trasa letu JT610 společnosti Lion Air (zdroj: Phoenix7777/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

Indonéské úřady potvrdily, že se letoun zřítil do Jávského moře přibližně 65 kilometrů severovýchodně od mezinárodního letiště v Jakartě. Na palubě letadla bylo 181 cestujících a osm členů posádky. K místu dopadu byly vyslány záchranné týmy, které již objevily několik částí trosek letadla a osobní věci cestujících. Vrak letadla by se měl nacházet na dně moře v hloubce 30-35 metrů. Záchranáři stále pátrají po možných přeživších.

Embed from Getty Images

Havarovaný Boeing 737 MAX 8 byl jen tři měsíce starý letoun. Americký výrobce Boeing jej dodal společnosti Lion Air letos v polovině srpna. Indonéský dopravce ve svém prohlášení uvedl, že kapitán měl nalétáno přes 6000 hodin a kopilot přes 5000 hodin. Lion Air provozoval před havárií deset letadel Boeing 737 MAX 8 v konfiguraci pro 180 cestujících. Dalších 190 letadel MAX 8 a MAX 9 má společnost objednáno. Jedná o vůbec první katastrofu nejnovější generace Boeing 737 MAX.

Embed from Getty Images

Pokud se potvrdí, že dnešní havárii letounu Lion Air nikdo nepřežil, bude se jednat o druhou nejhorší leteckou nehodu v Indonésii po havárii Airbusu A300B4 společnosti Garuda Indonesia v roce 1997, při které zahynulo 234 lidí.

Indonésie z hlediska bezpečnosti letecké dopravy patří dlouhodobě mezi problémové země. Již na jedné z prvních verzí tzv. černé listiny sestavené Evropskou komisí se v roce 2007 ocitla většina indonéských leteckých společností. To mimo jiné vedlo k zastavení dálkových letů národní aerolinie Garuda Indonesia do Evropy. V dalších aktualizacích Evropská komise vymazala z černé listiny několik dopravců včetně Lion Air a Garuda Indonesia. Všechny indonéské letecké společnosti byly z listiny odstraněny až v letošním roce.

Embed from Getty Images

Dnešní zřícení Boeingu 737 MAX není první vážnou nehodou v historii Lion Air. V roce 2004 při přistání na letišti v Adisumarno letoun McDonnell Douglas MD-82 přejel dráhu a narazil do zdi. Při nehodě zahynulo 25 cestujících. V roce 2013 pak nový Boeing 737-800 nezvládl přistání na Bali a skončil v moři před prahem dráhy. Naštěstí si tato nehoda nevyžádala žádné oběti na lidských životech, jen několik desítek osob bylo lehce zraněno.

Embed from Getty Images

Tomáš Hampl


Štítky: JakartaIndonésieBoeing 737 MAXLion AirHavárie letadelBoeing 737 MAX 8