Také Lion Air uzemnil své Boeingy 737 MAX 9

11.01.2024 09:00 - Asie & Austrálie



Také indonéská letecká společnost Lion Air uzemnila své tři Boeingy 737 MAX 9. Nařídilo jí to indonéské ministerstvo dopravy, přestože tato letadla mají jinou konfiguraci než letadlo společnosti Alaska Airlines, kterému během vzletu vypadla záslepka panelu nepoužitého nouzového východu. Nedotažené šrouby po kontrole u stejného typu poté hlásila i společnost United Airlines a v reakci americká FAA nařídila všechna letadla tohoto typu v USA preventivně uzemnit. Všechny tři letadla MAX 9 společnosti Lion Air však mají kabinu v konfiguraci pro 220 cestujících, kvůli čemuž byl Boeing nucen do těchto letadel místo záslepky instalovat další plně funkční nouzový východ.

Přímý technický důvod tak k uzemnění letadel MAX 9 v Indonésii Lion Air nemá. Toto rozhodnutí je ovšem pochopitelné z lidského hlediska, neboť právě let Lion Air číslo 610 dne 29. října 2018 skončil tragickou nehodou letadla Boeing 737 MAX 8 a smrtí všech 189 lidí na palubě. Opakování stejného incidentu v Etiopii nakonec vedlo k mnohaměsíčním uzemněním veškerých letadel Boeing 737 MAX. Lion Air posléze všech svých zbývajících 13 letadel Boeing 737 MAX 8 převedl do flotily společnosti Batik Air Malaysia. Nicméně Lion Air dále na Boeingy 737 MAX sází - kromě aktuálních 3 kusů MAX 9 ve flotile má dalších 188 letadel MAX 9 a 50 letadel MAX 10 objednáno u výrobce Boeing a proto si žádnou ztrátu důvěry zákazníků v bezpečnost těchto letadel již nemůže dovolit.

Podle informací serveru ch-aviation.com mají zmiňovaný typ Boeing 737 MAX 9 ve svých flotilách následující dopravci:

  • United Airlines, 79 letadel,
  • Alaska Airlines, 65 letadel,
  • Copa Airlines, 29 letadel,
  • Aeroméxico, 19 letadel,
  • SCAT Airlines, 5 letadel,
  • Turkish Airlines, 5 letadel,
  • Icelandair, 4 letadla,
  • flyDubai, 3 letadla,
  • Lion Air, 3 letadla,
  • Corendon Dutch Airlines, 2 letadla
  • Air Tanzania, 1 letadlo

Stejný problém s málo připevněnou záslepkou nevyužitého nouzového východu se může teoreticky také týkat i typu Boeing 737 MAX 10, ten ovšem ještě nebyl certifikován a proto ani dodán žádné letecké společnosti. Kvůli nařízenému uzemnění typu MAX 9 v USA musí aktuálně z pochopitelných důvodů zejména Alaska Airlines a United Airlines rušit plánované lety.

Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air s registrací PK-LQP, který později havaroval dne 29.10.2018, září 2018 (autor: PK-REN from Jakarta, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Témata