Boeingu 737 MAX 9 vypadl krátce po startu panel trupu

06.01.2024 10:29 - USA & Kanada



Krátce po startu pátečního letu AS1282 společnosti Alaska Airlines z amerického Portlandu do Ontaria se museli piloti vyrovnat s nečekanou situací. Dva měsíce starému Boeingu 737 MAX 9 (registrace N704AL) vypadl z dosud neznámých příčin velký panel nahrazující deaktivovaný nouzový východ. Panel, který se nacházel na levé straně trupu, vypadl zhruba deset minut po startu. Letadlo bylo v tu chvíli ve výšce zhruba 16000 stop (4876 metrů) a letělo rychlostí 700 kilometrů za hodinu. Posádka po dekompresi zahájila nouzové klesání a návrat na mezinárodní letiště v Portlandu. O čtrnáct minut později boeing bezpečně přistál na letišti v Portlandu.

Na palubě Boeingu 737 MAX 9 bylo 171 cestujících a šest členů posádky. Během události nebyl nikdo zraněn. Americký letecký úřad FAA na sociální síti X informoval, že spolu s NTSB (Národní úřad pro bezpečnost dopravy) bude celou událost vyšetřovat. Společnost Boeing uvedla, že je v kontaktu s Alaska Airlines a shromažďuje další informace o události. Podle Boeingu je technický tým firmy připraven poskytnout pomoc při vyšetřování.

„V souvislosti s dnešní události na letu 1282 jsme se rozhodli preventivně dočasně uzemnit naši flotilu 65 letadel Boeing 737-9. Každé letadlo bude vráceno do provozu až po dokončení kompletní údržby a bezpečnostních kontrol. Předpokládáme, že všechny kontroly budou dokončeny v několika následujících dnech,“ uvedl v pátek krátce před půlnocí pacifického času výkonný ředitel Alaska Airlines Ben Minicucci.

Vypadnutý panel se nacházel na levé straně trupu za křídlem Boeingu 737 MAX 9. Výrobce zde instaluje další nouzový východ v případě, že letecká společnost provozuje letadlo v zahuštěném uspořádání sedadel. Dodatečný nouzový východ umožňuje splnit předpisy týkající se nouzové evakuace. Vzhledem k tomu, že Alaska Airlines provozuje své Boeingy 737 MAX 9 v uspořádání pouze pro 178 cestujících, jsou tyto dodatečné nouzové východy zaslepené panelem s okýnkem.

Cestující Elisabeth Le uvedla pro server The New York Times, že na sedadle bezprostředně u panelu nikdo neseděl. Prostřední sedadlo však bylo obsazeno chlapcem a sedadlo u uličky jeho matkou. Letušky později během letu pomohly oběma přesunout se na jiná sedadla. Cestující dále pro server uvedli, že hlášení posádky z reproduktorů kvůli silnému větru nebylo slyšet.

Celý incident je další nepříjemností pro Boeing s jeho typem 737 MAX. Připomeňme, že v letech 2018 a 2019 došlo ke dvěma haváriím letadel 737 MAX 8, při kterých zahynulo 346 lidí. Po druhé havárii letadla společnosti Ethiopian Airlines následovalo celosvětové uzemnění typu Boeing 737 MAX. Letadla se mohla vrátit do provozu až po úpravách stabilizačního systému MCAS, který se na haváriích podílel. Vloni v prosinci vyzval Boeing provozovatele letadel 737 MAX, aby provedly kontroly kvůli možnému uvolnění šroubu v řídícím systému výškovky. FAA v minulém roce doporučila pilotům, aby u letadel 737 MAX 8 a 737 MAX 9 omezili použití odmrazovacího systému za letu na pět minut.

Boeing 737 MAX společnosti Alaska Airlines (foto: Sam Almo-Milkin/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0)

Témata