Zájemci o vstup do AUA podali své nabídky

25.08.2008 - Evropa



Austrian AirlinesPro privatizaci podílu stanovila vláda však několik podmínek. Musí být zachována značka Austrian Airlines, centrála AUA musí být nadále v Rakousku a partner by měl přiměřeně zachovat síť linek a zaměstnanost v AUA. Rakouská vláda také chce, aby čtvrtinový podíl ve společnosti byl v rakouských rukách (zhruba 7 procentní podíl drží rakouské finanční instituce, 3,5 procenta pak samotná AUA). Do stanoveného termínu zaslalo sve nabídky podle rakouského tisku pět zájemců - Lufthansa, Air France-KLM, Turkish Airlines, Air China a S7 Airlines.

Největším favoritem v získání státního podílu je Lufthansa. Pro německého dopravce mluví mnoho - od podpory ve vedení AUA a ve vládních kruzích, přes úzkou spolupráci s AUA, která probíhá již v současnosti, až po úspěch Lufthansy při převzetí a restrukturalizaci Swissu. Jak ale upozorňuje rakouský tisk, možné převzetí Austrian Airlines má také několik mínusů. Podle expertů se totiž sítě obou společností v Evropě hodně překrývají a například pro linky AUA do východní Evropy by spojení nic pozitivního nepřineslo. Zde je zřejmé i možné nebezpečí pro vídeňské letiště, které se profiluje jako bod spojující linky mezi západní a východní Evropou. Zejména v západní části Rakouska vídeňskému letišti výrazně konkuruje Mnichov a tak se jeví obava z dalšího posílení postavení tohoto letiště na rakouském trhu jako oprávněná.

Druhým zájemcem "těžké váhy" je Air France-KLM. Pro francouzský koncern by naopak měla být podle deníku Die Presse strategie "Focus East" zajímavá a partnerství by bylo oboustranně výhodné. Linky Austrian Airlines do východní Evropy by mohly být dále rozvíjeny, na druhou stranu Air France-KLM by získaly rakouské a další východoevropské cestující. Proti Air France-KLM mluví především to, že by muselo dojít k přestoupení AUA ze Star Alliance do SkyTeamu a k ukončení spolupráce s Lufthansou.

V případě dalších dvou zájemců - Turkish Airlines a Air China - by Austrian Airlines alianci měnit nemusely, obě společnosti jsou totiž součástí Star Alliance. Podle expertů by kapitálový vstup byl výhodný především pro tyto aerolinie a případně pro vídeňské letiště, samotným AUA by však nic moc nepřinesl. Obě aerolinie by získaly především širokou síť evropských linek a zejména Air China by jí mohla propojit se svými dálkovými linkami.

Dlouho se čekalo, že se soutěže o AUA zúčastní také ruský Aeroflot. Společnost, která ohlásila zájem o privatizaci JAT Airways a ČSA, dlouho nevylučovala, že by i rakouské aerolinie mohly být zajímavou příležitostí. Aeroflot však svůj zájem v průběhu prázdnin oficiálně vyloučil. Nakonec však nabídka z Ruska přeci jenom přišla, ale od konkurenční společnosti S7 Airlines, jež je po Aeroflotu druhou největší aerolinií v Rusku. To, že by však S7 soutěž vyhrálo není příliš pravděpodobné.

Společnosti, které zaslaly své nabídky, by nyní měly obdržet podrobné informace o procesu samotného prodeje státního podílu. Do 12. září by dále měly podrobněji prezentovat své návrhy. Kdo nakonec podíl v AUA získá má být známo do konce letošního roku.

Témata