Wizz Air zveřejnil své poslední hospodářské výsledky - ztrátu 535 miliónů euro

09.06.2023 10:00 - Evropa



Letecká společnost Wizz Air zveřejnila investorům výsledky svého hospodaření za poslední finanční rok, který skončil k 31.3.2023. Wizz Air sice na jedné straně dosáhl rekordních příjmů ve výši 3,9 miliard euro (1,6 miliardy o rok dříve), ovšem stále vykázal ztrátu 535 miliónů eur (643 miliónů o rok dříve). Příjmy z prodeje letenek činily 52%, prodej dodatečných služeb pak 48% veškerých příjmů. Společnost Wizz Air se však stále nedostala do situace před pandemií, kdy ve finančním roce 1.4.2019-31.3.2020 dokázala dosáhnout čistého zisku přes 280 miliónů euro. Vytíženost sedaček v letadlech byla téměř 88%. Nejvyšší provozní náklady ve výši 1,954 miliard euro činily v minulém období náklady na palivo. Jedná se o 45% veškerých provozních nákladů. Druhou nejvyšší položkou byly poplatky za letištní a navigační služby, které činily 963 miliónů euro, 22% provozních nákladů. 14% tvořily odpisy a amortizace a necelých 9% pak platy zaměstnancům.

Wizz Air provozuje v Evropě a na Blízkém východě přes 1000 přímých spojů. Nejvíce z Polska (197), Rumunska (195) a Itálie (158). Domovské Maďarsko zůstává se 76 spojeními daleko za těmito státy. Nejvyšší tržní podíl na místním trhu má Wizz Air v Makedonii (62%) dále pak v Albánii (54%) a Rumunsku (49%). K 31.3.2023 měl Wizz Air ve flotile 179 letadel, z toho 82 letadel Airbus A321neo. K 31.3.2024 plánuje Wizz Air flotilu 208 letadel (z toho 127 A321neo) a k 31.3.2025 flotilu 241 letadel (176 kusů A321neo a 2 kusy A321XLR). Strategickým cílem vedení společnosti je provozovat v roce 2030 flotilu 500 letadel. To dává jasný signál, že společnost hodlá nejen expandovat na nových trzích a trasách, ale také díky relativnímu růstu podílu počtu letadel A321neo s 239 sedadly bude Wizz Air létat stále více s letadly s průměrně vyšším množstvím sedaček než dosud. Strategií společnosti je také zkoumat nové trhy a být pionýrem na rozvoji nových spojení a destinací. V minulém finančním roce například společnost Wizz Air spustila nové linky na Maledivy, do Kuvajtu a Uzbekistánu.

Navíc má Wizz Air průměrné stáří letadla ve flotile pouze necelých 5 let. Což je oproti 8 letům u Ryanairu, 12 letům AirFrance-KLM, IAG nebo 13 letům průměrného stáří letadla Lufthansy také konkurenční výhoda. Ta se navíc prohlubuje s faktem, že novější letadla jsou efektivnější a mají na sedačku mnohem menší spotřebu paliva než starší modely. Všechna nová letadla A321neo a A320neo jsou již vybavena sharklety na koncích křídel, což dále snižuje spotřebu paliva v průměru o 2%. Wizz Air plánuje do roku 2024 dovybavit sharklety všechna svá letadla ve flotile, neboť souhrnná roční úspora na letadlo může činit až 800 tun paliva ročně.

Wizz Air má k dispozici volné finanční zdroje ve výši 1,5 miliardy euro, na současný finanční rok si pojistila polovinu potřebného paliva finančním hedgingem. Wizz Air se zaměřuje na rozvoj své dceřiné společnosti na Maltě. Cílem je aby každá ze 4 společností, jmenovitě Wizz Air Hungary Ltd., Wizz Air UK Ltd., Wizz Air Abu Dhabi LLC a Wizz Air Malta Ltd. mohly jednat samostatně a přesto v součinnosti. Společnost díky rozdělení aktivit do 4 společností také rozkládá případná politická nebo lokální rizika.

K 31.3.2023 společnost zaměstnávala celkem 7389 zaměstnanců. Zajímavé jsou také statistiky národností palubního personálu. Nejvíce palubního personálu, 27% pochází z Rumunska, 17% z Polska, 10% z Itálie, 7% z Maďarska a 6% z Ukrajiny a Bulharska. Co se týče národnostního složení pilotů, nabízí se jiný obrázek. 18% z nich je z Polska, 13% z Maďarska, 10% z Itálie a Rumunska a 9% z Velké Británie. Mezi pozemními zaměstnanci pak jasně vedou Maďaři 36%, Poláci a Rumuni s 10% následovaní Američany a Španěly s 6%. Společnosti Wizz Air se podle zveřejněného reportu také daří být v průměru genderově vyváženou. Dokonce i v managementu je podíl žen třetinový. Avšak pilotek má Wizz Air zatím jen 4%. Cílem do roku 2030 je toto procento zdvojnásobit.

Wizz Air se také ve finančním roce 1.4.2022 až 31.3.2023 angažoval v charitativní oblasti. Do října 2022 poskytl ukrajinským uprchlíkům na letech z Polska, Slovenska, Maďarska a Rumunska na 135.456 letenek zdarma. Navíc 7. února 2023 vypravil speciální let z Budapešti do Adany s 20 záchranáři na palubě, kteří v Turecku pátrali po přeživších v sutinách tamních měst po silném zemětřesení.

Airbus A321neo společnosti Wizz Air, květen 2022 (autor: Anna Zvereva, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Témata