Váradi prozradil své názory na nejbližší vývoj letecké dopravy

08.04.2021 - Evropa



Šéf maďarské nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air v rozhovoru pro rakouské noviny Der Standard prozradil své názory na nejbližší vývoj letecké dopravy. V létě očekává, že stoupne zájem o destinace u moře, případně o menší zajímavá turistická místa ve vnitrozemí. Cestám do velkých měst se podle něj zřejmě budou turisté zatím ještě ve větších počtech vyhýbat. Letní cesty by mohl významně podpořit konec současného chaosu různých podmínek vstupu do jednotlivých zemí a zavedení jednotných pravidel, alespoň v rámci EU. Váradimu se zamlouvají zelené digitální pasy, platforma slučující důvěryhodné informace o očkování a negativních testech, v podobě, jak ji prosazuje EU.

József Váradi si myslí, že sjednocení pravidel pro cesty by se zcela jistě projevilo i v nárůstu zájmu o cestování. Na tento zájem letecké společnosti velice rády nabídkou zareagují a na trhu vznikne pro tyto cestující velká škála možností jak dlouho odkládanou leteckou dovolenou u moře nebo na horách realizovat. Podle Váradiho lze očekávat na trhu dokonce cenová válka, která ve střednědobém pohledu povede k bankrotům a konsolidaci trhu. Sám odhaduje, že společnost Wizzair z této konsolidace trhu vyjde jako vítěz, dosáhne již v roce 2022 zisku a postupně zvýší v Rakousku svůj tržní podíl na 20 procent. V současnosti má společnost Wizzair ve Vídni bázováno 7 letadel. V budoucnu plánuje společnost na rakouském trhu kromě Vídně posilovat též i v Salzburgu.

Současně kritizoval Váradi státní pomoc konkurenčním společnostem. Konkrétně zmínil Austrian. Podle něj loňská státní pomoc stejně konsolidaci trhu nezabrání, jen ji oddálí. Pro rakouské čtenáře, obecně velmi citlivé na ekologické aspekty, zdůraznil rozdíl v emisích CO2 mezi flotilou Wizzairu a Austrianu. Podle něj v průměru 5 let stará flotila Wizzairu produkuje na kilometr a sedačku jen 55 gramů CO2, zatímco v průměru trojnásobně starší flotila Austrianu produkuje dvojnásobné množství CO2. Na otázku zda státní pomoc Austrianu nesměřovala také k záchraně 6400 pracovních míst opáčil příkladem z roku 2012, kdy došlo ke krachu maďarského národního dopravce Malév. Během dalších sedmi let se objem letecké dopravy v Budapešti zdojnásobil a zaměstnanost v Maďarsku v branži vzrostla.

letadla společnosti Wizzair na letišti ve Vídni, červen 2020 (foto: Karl Gruber, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata