Turistické daně pod palbou kritiky

04.04.2009 - Evropa



V posledních letech několik evropských států přikročilo k zavedení jednorázových daní vztahující se na pasažéry leteckých linek na odletu. Ve Velké Británii je tato daň známá jako Air Passenger Duty. Nyní byla debata nad účinky těchto opatření, která měla zvednout příjmy státních pokladen, znovu rozvířena. Velký ohlas vzbuzuje jak zrušení odletové daně v Nizozemsku, kde cestující platili 10 euro v případě krátkých letů a 45 euro v případě dállkových linek. Irsko se na druhé straně obdobnou daň ve výši 10 euro rozhodlo plošně uvalit na odlétající cestující s platností od 1. dubna 2009. Proti tomu ostře vystupuje například letecká společnost Ryanair, která tvrdí, že tento krok povede k dalšímu výraznému snížení poptávky po letecké dopravě.

Nizozemská vláda byla nucena daně od letošního července zrušit poté, co vyšlo najevo, že zisk v řádu 300 miliónů euro byl více než kompenzován výrazným odlivem cestujících ve prospěch blízkých německých a belgických letišť. Podle odhadů jich využilo přes jeden milión cestujících, kteří tak nizozemskou ekonomiku připravili o více než jednu miliardu euro. O podobném kroku uvažovala v minulém roce i belgická vláda, která však na poslední chvíli od svého záměru ustoupila. Zrušení nizozemské daně aplaudovali zástupci mnoha organizací zastupující nejen letecké společnosti. Generální sekretář Association of European Airlines Ulrich Shulte-Strathaus doslova označil nizozemský postup za přechod ze skupiny států, jež vnímají leteckou dopravu jako „dojnou krávu“, ke skupině, která si uvědomuje její význam jako zdroje pracovních míst a prosperity státu.

Odliv cestujících však vzhledem ke geografickým podmínkám nenastal ve Velké Británii, kde se tamní vláda chystá Air Passenger Duty dokonce navýšit. Od listopadu bude nově sazba jednotná pro každý stát na základě vzdálenosti jeho hlavního města od Británie. Krátké lety do 2 000 mil budou zatíženy sazbou 12 liber. Rezervace nad 6 000 mil pak poplatkem ve výši 55 liber. Tyto sazby jsou platné pouze pro ekonomickou třídu. Všechny ostatní cestovní třídy včetně economy premium jsou zatíženy zhruba dvojnásobnou částkou. Toto schéma je v mnoha případech nedotažené. Lety z Londýna do New Yorku nebo San Francisca budou spadat do stejné výše sazby, ačkoliv vzdálenost obou měst se značně liší. To je velmi sporné především vzhledem k oficiálnímu cíli daní, kterým je snížení emisí.

Před zvyšujícím se daňovým zatížením letecké dopravy v globálním měřítku varoval i prezident IATA Giovanni Bisignani. Podle statistik této organizace členské letecké společnosti zaplatí na daních v roce 2009 o téměř sedm miliard dolarů více. Tento stav je podle Bisignaniho vzhledem k nevalným hospodářským výsledků aerolinií a jejich zadluženosti alarmující. „Komerční letectví potřebuje takovou daňovou strukturu, která mu dovolí hrát úlohu katalyzátora ekonomické aktivity. Vlády musí odvolat toto zvýšení daní, které je určeno k financování dotací bankovního sektoru, ačkoliv nese nálepku environmentálních optařeních“, uvedl Bisignani.

Témata