Evropský "blacklist" se nelíbí organizaci IATA

26.08.2005 - Evropa



Po sérii tří vážných nehod dopravních letadel v rozmezí pouhých devíti dnů se v Evropě ozývají hlasy volající po sestavení seznamu leteckých společností, které mají problémy s bezpečností provozu. Evropská komise během následujících měsíců předloží evropskému parlamentu ke schválení návrh, jehož přijetí zaváže členské státy ke sdílení informací týkajících se letecké dopravy. Tyto informace bude shromažďovat evropská agentura pro bezpečnost letecké dopravy. V praxi to pak bude znamenat vytvoření obdoby amerického "blacklistu".

Tato iniciativa se ale nelíbí mezinárodní asociaci IATA. Podle ní by měly mít veškeré snahy pro zajištění bezpečnosti provozu přímý a především pozitivní vliv. Zařazení letecké společnosti na černou listinu je podle této asociace ale trest, který přímo ke zvýšení bezpečnosti provozu nepřispěje. IATA je přesvědčena, že výrazné zlepšení bezpečnosti v posledních třech dekádách je výsledkem zavádění mezinárodních standartů a spolupráce. Upozorňuje však, že neexistují žádná společná pravidla pro zařazování aerolinií na černé listiny. Asociace preferuje spíše pozitivní hodnocení aerolinií prostřednictvím svého bezpečnostního auditu IOSA - IATA Operational Safety Audit. Ten probíhá podle mezinárodně uznaných pravidel a je k dispozici jak členským tak ne-členským aeroliniím. Jen v tomto roce tímto auditem projde na 100 dopravců.

Mezitím Francie oznámila, že nebude čekat, a ještě do konce tohoto měsíce zveřejní svoji vlastní černou listinu leteckých společností. Francouzský ministr dopravy Dominique Perben doslova uvedl: "Je na čase začít mluvit o černých ovcích tohoto průmyslu." Ke zveřejnění tohoto seznamu by mělo dojít v pondělí. Francouzský ministr se bude také snažit prosadit tzv. "modrý štítek", jenž budou moci používat aerolinie, které si v oblasti bezpečnosti vedou naopak velmi dobře. Tato novinka by mohla být zavedena ještě v tomto roce.

Štítky