Turecko se letos v létě těší na ruské turisty

24.05.2022 - Evropa



Přijatelné ceny, kvalitní služby a moře teplé šest měsíců v roce. Tak lákají cestovní kanceláře klienty do Turecka. Před pandemií jich v roce 2019 tuto zemi navštívilo hned 51 miliónů, což zemi katapultovalo na šestou nejpopulárnější destinaci na světě. Navíc turecká lira v posledních měsících hodně ztratila na hodnotě, zatímco ještě v roce 2017 stála 7 českých korun, aktuálně stojí jen 1,46 české koruny. Proto bude Turecko i letos na čelním místě v seznamu letních destinací turistů z České republiky.

Čeští turisté se ovšem musí připravit na to, že se v Turecku letos v létě zřejmě opět setkají v letoviscích s turisty z Ruska. Ti totiž tvořili v roce 2019 nejpočetnější zahraniční návštěvníky - do Turecka jich tehdy přicestovalo na 7 miliónů. Ruští turisté byli pro Turky početnější skupinou než druzí Němci (5 miliónů), Bulhaři (2,7 miliónů) a Britové (2,5 miliónů). Na sedmém místě byli turisté z Ukrajiny s 1,5 milióny turistů. Jen pro srovnání - turistů z České republiky přijelo v roce 2019 do Turecka jen 311 tisíc.


pláž Badavut, severně od města Izmir (autor: Erika Praefcke, Wikimedia Commons, CC-BY-1.0)

Turecko je navíc jednou z mála destinací, kam mohou letos v létě ruští turisté vyrazit. V zájmu Turecka je nepřijít o významný zdroj příjmů, které v zemi ruští turisté před pandemií zanechali. Zároveň je v zájmu Ruska udržet své občany ve zdání normálnosti a umožnění letní dovolené v Turecku je jedním z důležitých dílků skládačky kremelských špiček jak udržet tamní společnost v klidu i přes ztrátu sebeklamu o neporazitelnosti ruské armády na Ukrajině. Členství Turecka v NATO a takřka reklamní spoty na drony Bayraktar z ukrajinského bojiště najednou pro kremelskou propagandu jako by vůbec neexistovaly.

Ovšem dřívější příznivé ceny za zpáteční letenky mezi Ruskem a Tureckem jsou již dávno minulostí. Ceny letenek naopak po vypuknutí konfliktu vystřelily do závratných výšin. V jednu chvíli platili ruští cestující dokonce za zpáteční let i v přepočtu 1600 euro, přestože tyto lety většinou využili k emigraci ze země mnohdy jen jako jednosměrné. Turecko je totiž jednou z mála zemí, která po celou dobu konfliktu na Ukrajině s Ruskem nepřerušila letecký provoz a přijímá i nadále letadla ruských společností. Těm v jednu chvíli ruské orgány zakázaly lety mimo Rusko a Bělorusko. Zejména jakmile nabyly ruské společnosti čerstvé zkušenosti se zabavením pronajatých, ale majitelům nevrácených letadel. K těmto zabavením došlo i na půdě Turecka. Ovšem nyní i ruské společnosti do Turecka opět létají. Avšak dávají si velký pozor jakými letadly. Aeroflot nabízí například lety z Moskvy do Antalye buď jako přímé lety dálkovým letadlem Airbus A330, nebo levnější lety s přestupem v Soči, kde je na segment do Turecka použit Suchoj Su-100. Proto jsou ceny za zpáteční lety opět nižší, avšak stále se drží na dříve nevídané cenové hladině, která začíná kolem 500-600 euro za zpáteční let.

Suchoj SuperJet Su-100 (autor: Sergej Kustov, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0)

Letecké úřady obou zemí jednaly, aby zajistily dostatek sedačkové kapacity pro letní měsíce. Rusové požadovali od Turecka záruku, že ruská letadla nebudou i nadále zadržována nebo rovnou zabavována. Ovšem turecká vláda nechce být do těchto sporů zatažena a tak odmítla podobné garance dát. Tento postoj se Turkům evidentně vyplatil, neboť Rusové kvůli vidině dovolené u teplého moře souhlasili s dočasným zrušením parity, která dosud znamenala, že obě země mohly provozovat stejný počet letů. Ruské letecké společnosti mají totiž příliš málo letadel způsobilých pro lety do Turecka. V červnu tak turecké společnosti budou provozovat mezi oběmi zeměmi 480 letů týdně, zatímco ruské společnosti jen 180.

Boeing 737-800 turecké Pegasus Airlines, společnosti, která rovněž snaží na letech mezi Ruskem a Tureckem letos v létě profitovat (autor: Ad Meskens, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata