Lufthansa spustila stránky nové dceřiné společnosti City Airlines

20.03.2023 - Evropa



Lufthansa se po stávkách pilotů během minulého léta dohodla s odborovou organizací Vereinigung Cockpit (VC) na odměnách a tarifním míru do 30.června 2023. Součástí této dohody také bylo, že vedení společnosti zruší nábor zaměstnanců pro projekt "Cityline 2", nové dceřiné společnosti Lufthansy. Ta byla papírově založena v létě loňského roku v Mnichově a měla mít podle plánů zhruba 40 letadel. Cílem "Cityline 2" mělo být podle plánů vedení Lufthansy feedování hlavních uzlů ve Frankfurtu a Mnichově. Tedy úkol, který aktuálně provádí Lufthansa samotná, ale taky dceřiné společnosti Cityline a Air Dolomiti. Skrytým cílem projektu "Cityline 2" tak podle kritiky odborů měla být ze strany vedení společnosti Lufthansa zejména snaha zaměstnat piloty za nových, pro společnost výhodnějších podmínek. V dceřiné společnosti "Cityline 2" totiž neměly platit tarifní mzdy. Kvůli zachování míru s odbory tak vedení společnosti tento projekt do konce června pozastavilo.

O to překvapivější jsou aktualní zprávy z německých médií o spuštění projektu dceřiné společnosti City Airlines. Ta dokonce již zveřejnila své internetové stránky na kterých se uvádí, že společnost byla založena v létě roku 2022 v Mnichově. Stránky se mimo jiné snaží pro společnost najmout od léta letošního roku také nový palubní personál a nové piloty. Těchto zaměstnanců má Lufthansa všeobecně aktuálně velký nedostatek. Lufthansa plánuje letos přijmout až 20.000 nových zaměstnanců. Kvůli aktuálnímu nedostatku pilotů a palubního personálu Lufthansa raději nedávno o 10% proštrtala svůj letní letový řád. Ovšem není jisté, zda těmito aktivitami si své stávající piloty proti sobě spíše ještě více nepopudí. Po sérii stávek pozemního personálu letišť tak v nejrušnějších a nejvýdělečnějších letních měsících tak teoreticky hrozí Lufthanse také stávka vlastních zaměstnanců, přesně podle loňského scénáře.

A ta se může snadno přelít i do dceřiné společnosti Eurowings. Její piloti na podzim také několikrát stávkovali za zvýšení platů a zlepšení pracovních podmínek. Ovšem v říjnu zůstalo vedení Eurowings tvrdě u své vyjednávací pozice a nyní má růst společnosti Eurowings má probíhat mimo Německo. K čemuž Lufthansa přesunula kvuli daňové optimalizaci sídlo Eurowings Europe z Vídně na Maltu. Eurowings také počítá, že přes léto dojde na německých základnám opět k letům zajištěným díky pronájmům letadel i s posádkami. V současnosti takto létají dvě letadla Boeing 737-800 společnosti TUifly umístěná v Kolíně nad Rýnem.

Bombardier CRJ900 společnosti Lufthansa Cityline vzlétá z letiště v Gdaňsku, červenec 2017 (autor: Andrzej Otrębski, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Spuštění stránek dceřiné společnosti City Airlines tak může být předzvěstí bouřlivého letního vývoje. Piloti totiž chybí nejen Lufthanse, začaly se po nich hromadně shánět i jiné evropské letecké společnosti. Například Air France - KLM. Navíc skokové navýšení mezd u amerických společností Delta Air Lines a American Airlines se musí logicky začít projevovat i v Evropě. Proto nemůže původní cíl vedení Lufthansy založením nové společnosti ušetřit na mzdách pilotů v současné době uspět. Těch je objektivně nedostatek a mají před turbulentním létem ohledně jednání o mzdách lepší vyjednávací pozici než kdykoli dříve.

Lufthansu samotnou ovšem čekají s možným převzetím ITA Airways také změny strategických cílů společností jako je Air Dolomiti, která se může stát částečně feederem případného hubu v Římě. Logické by ovšem bylo pro feeding německých hubů využít stávající společnost Cityline a nezakládat novou dceřinou společnost jejíž cíle se stávající evidentně překrývají. Lufthansu tak zřejmě čekají letos v létě velké turbulence, které rozhodnou o dalším směřování zmiňovaných dceřiných spolećností.

Témata