Lufthansa preventivně škrtá na léto přes 34 tisíc letů

17.02.2023 - Evropa



Vedení společnosti Lufthansa ve snaze předejít opakování chaotické situace na začátku léta 2022 se rozhodlo tento týden zrušit přes 34.000 na léto dosud plánovaných letů. Informuje o tom německý deník "Wirtschaftswoche". Je to zhruba 10% výkonů, které měla Lufthansa na toto léto původně plánováno.

Problém Lufthansy je v zásadě jednoduchý - zakonzervovaná letadla ze začátku pandemie se již podařilo nebo se v drtivé většině do léta podaří zprovoznit, avšak Lufthanse chybí kdo by s nimi létal. Problémem byly z dnešního pohledu až přílišné personální úspory během pandemie.

Lufthansa by ráda letos najala 20.000 nových zaměstnanců. Jenže ty se nedaří na dynamicky rostoucím leteckém trhu dostatečně rychle nalézt a do firemní kultury "vymačkaného citrónu" se daří jen velmi omezeně přetahovat zkušený personál z jiných společností. Mnozí stávající zaměstnanci Lufthansy si totiž stále dobře vzpomínají na pokus vedení snížit náklady na jejich mzdy založením společnosti CityLine 2. Zaměstnanci v Eurowings se jen s velkou nelibostí dívají na podrážení vlastních mezd angažováním letadel s posádkami pronajatými od AirBaltic. V tomto prostředí je tak jen otázkou času, kdy se znovu rozhoří konflikt o tarifních mzdách. Toto vše zájemci o práci v Lufthanse také vnímají. Lufthansa musí i více investovat do výchovy vlastních kádrů. Dobrou zprávou je, že vedení společnosti si tyto personální problémy uvědomuje a hledá řešení. Proto zrušilo přes letní sezónu v průměru zhruba 500 letů denně. Ty jsou nyní stahovány z rezervačního systému. Podobné kroky lze brzy očekávat i u dceřiných společností jako je Austrian, Eurowings a Swiss.

Podle deníku Wirtschaftswoche nyní škrtala Lufthansa především ty letní lety, na které bylo dosud předem prodáno méně než deset letenek. Vedení Lufthansy si uvědomuje, že v preventivním boji s chaosem není samo. Společně s leteckou společností musí již dnes na tomto tématu pracovat také partnerské společnosti jako jsou letiště, letečtí navigátoři a další organizace na nichž je hladký chod letectví závislý. Cílem Lufthansy je totiž dodržet image prémiového dopravce s nímž se cestující letos v létě nemusí obávat dlouhých front na bezpečností kontrolu, ztraceného odbaveného zavazadla nebo velkého náhlého zpoždění či rušení letů, jakkoliv toto zní na pozadí dnešní stávky náhlého rušení letů velmi zvláštně. Nicméně jsou situace, které společnost dokáže a které nedokáže předem ovlivnit. Proto by měli cestující vidět krok prošrtání letních letů z hlediska jistoty a jejich pohodlí jako pozitivní, jakkoli to zřejmě s sebou zcela jistě přinese i tlak na zdražení letenek přes vrchol léta.

Podobné kroky jako Lufthansa zvažují před letošním létem i jiní hráči v letecké dopravě. Například letiště Amsterdam, které na jaře roku 2022 nechvalně proslulo svými dlouhými frontami na odbavení, tento týden oznámilo podobné kroky. Informovalo letecké společnosti, že od května musí snížit dosud plánované kapacity přistávajících letadel v Schipholu o 5%. Obává se, že na zvládnutí letní špičky poptávky nebude mít dostatek pozemních pracovníků.

Obecně lze konstatovat, že evropský letecký průmysl očekává, že letošní léto bude rekordní a předčí dokonce i rekordní rok před pandemií. Minimálně alespoň taková zřejmě bude poptávka cestujících, kteří nehledí na inflaci ani na drahé energie a plánují ve velkých počtech letos v létě vyrazit na dovolenou.

Airbus A321neo společnosti Lufthansa, září 2022 (autor: MarcelX42, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Témata