Lufthansa odmítá současné podmínky německé státní pomoci, hrozí ochranou před věřiteli

29.04.2020 - Evropa



Koncern Lufthansa momentálně odmítá přijmout německou státní pomoc za stávajících podmínek. Šéf koncernu Carsten Spohr přišel s výhružkami, že společnost raději požádá o ochranu před věřiteli podle německého insolvenčního zákona. A to přestože má firma zatím ještě na účtech dostatek zdrojů, konkrétně 4,4 miliardy eur. Dlouhodobě se však Lufthansa bez navýšení kapitálu neobejde.

Lufthansa - Boeing 747-8I (foto: tjdarmstadt/Wikimedia Commons - CC BY 2.0)

Podle představy konsenzu německých politiků by pomohl stát Lufthanse s vlastním kapitálem a půjčkami, přes fond stability (Wirtschaftstabilisierungsfond - WSF) měl německý stát získat ve firmě 25 % podíl. Celkem plánuje stát napumpovat do společnosti až 9 miliard eur, a to kombinací získáním podílu a státních půjček. Nyní stát nabízí Lufthanse 9% úrokovou sazbu za tyto úvěry. Za to by státu měly připadnout dvě místa v dvacetičlenné dozorčí radě s právem veta. Zde se ovšem představy samotných politiků liší. Zatímco CDU/CSU by ráda, aby stát hrál úlohu tichého společníka, SPD by ráda aktivně do důležitých rozhodnutí podniku zasahovala.

Kromě výše úroku ze státní půjčky, právě riziko přílišného zasahování politiků do budoucího fungování firmy vede Spohra k razantnímu odmítnutí této formy pomoci. Spohr v rozhovoru pro týdeník Die Zeit konkrétně řekl: "Politici by neměli rozhodovat o tom, zda do Osaky budou letadla LH Group létat z hubu v Mnichově nebo Curychu". K představě státu jakožto tichého společníka se však nebrání. Ke státní účasti ve firmě a přijetí státní pomoci management Lufthansy vybízejí odborové organizace.

Momentálně se však nabídnutá německá státní záchrana Lufthanse navíc zadrhla na úrovni Evropské komise, které se nelíbí, že prostřednictvím fondu WSF mohou vzniknout "diskrepance na vnitřním trhu". Podle zdrojů však rozhovory mezi zástupci německé vlády a Evropské komise konstruktivně pokračují. Dnes by o státní pomoci Lufthanse měl jednat Carsten Spohr s premiérkou Angelou Merkelovou a ministrem financí Olafem Scholzem (za SPD).

Jiná situace vládne v dcerách Lufthansy. Například belgické Brussels Airlines by bez pomoci zvenčí musely vyhlásit v půlce května bankrot. Mají však již státní pomoc Belgie jistou. Stát nabídl firmě úvěr ve výši 290 miliónů eur.

Podle deníku "Kurier" hrozí Austrianu finanční katastrofa, pokud mu nepomůže rakouský stát. Celkem 7000 zaměstnanců společnosti je nyní do 18. května na "kurzarbeit". K vlastnímu přežití potřebuje rakouský Austrian nejen státní garance na půjčky, ale zejména navýšení vlastního kapitálu ve výši nejméně 300 milionů eur. Celkem by mělo Rakousko pomoci Austrianu 767 milióny eur. Podle vyjádření Carsten Spohra, pokud to Rakousko neudělá, nechá Lufthansa nakonec Austrian zbankrotovat. V Rakousku se vede debata, zda za případnou státní pomoc požadovat majetkový podíl v Austrianu nebo raději přímo v mateřské Lufthanse. V Rakousku vládne přesvědčení, že se Lufthansa nechová ke své tamní dceři fér a očekávají od Lufthansy i garanci většího počtu přímých dálkových spojů provozovaných přímo z Vídně. K tématu záchrany Austrianu má proběhnout schůzka na úrovni ministerského předsedy Sebastiana Kurze a Carstena Spohra.

Témata