Lufthansa kvůli vysoké poptávce reaktivuje všechny Airbusy A340-600

03.01.2023 - Evropa



Letecká společnost Lufthansa se rozhodla reaktivovat všechny čtyřmotorové letadla Airbus A340, které na začátku pandemie dlouhodobě uskladnila ve španělském Teruelu.

https://twitter.com/LHVirtual2/status/1608742239081009153?s=20&t=B7pZJNssiYrI7g_g9qHqqg

Původní plán vedení Lufthansy byl ještě před rokem úplně jiný. Vedení chtělo ještě začátkem roku 2022 postupně aktivovat jen menší čtyřmotorová letadla A340-300, kterých měla tehdy Lufthansa většinu ze 17 letadel ještě uskladněnu. Tato letadla má Lufthansa typicky v konfiguraci 30 míst obchodní, 28 prémium economy a 221 ekonomické třídy. Lufthansa předpokládala, že dříve než se podle jejího tehdejšího odhadu poptávka po létání dostane koncem roku 2023 na úroveň před pandemií, bude mít mezitím dostatek nových dálkových dvomotorových letadel, takže reaktivace většiny z uskladněných čtyřmotorových letadel nebude vůbec zapotřebí.

Jenže tyto plány narušil výrobce Boeing, který na více než rok zastavil kvůli problémům s výrobní kvalitou dodávky nových letadel Boeing 787 Dreamliner a také oddálil termín prvních dodávek letadel 777-9, jehož má být Lufthansa prvním zákazníkem. Objednané Boeingy 777-9 tak nově dorazí až nejdříve v roce 2025. Větší vliv na rozhodování vedení Lufthansy však hrála rychlost s jakou se počátkem léta roku 2022 obnovila poptávka po létání. Co bylo pro manažery Lufthansy potěšující - začali se vracet zejména cestující méně citliví na cenu. Mezi nimi také ti, kteří rádi cestují první třídou. Pro ty je většinou cena letenky vedlejší záležitost. Jenže zejména na základně v Mnichově měla Lufthansa dálkových letadel s první třídou jen velmi málo. Jenže teprve další várka objednaných Airbusů A350-900 má přijít v jiné konfiguraci než dosud - nově i s první třídou. Bohužel pro Lufthansu však tato letadla mají dorazit koncem roku 2023 respektive na začátku roku 2024.

Proto se Lufthansa rozhodla reaktivovat na léto 2022 i 5 z 10 uskladněných letadel A340-600 typicky v konfiguraci 8 sedadel první třídy, 44 obchodní, 32 premium economy a 213 ekonomické třídy. Všech 5 letadel A340-600 umístila na základnu do Mnichova. Protože poptávka po létání v rozporu s předpoklady nepolevovala ani na podzim 2022, rozhodl se management Lufthansy, že na léto 2023 reaktivuje i 4 z 8 uskladněných Airbusů A380. Mezitím aktivovala Lufthansa i všechna letadla Boeing 747-400 v konfiguraci 67/32/272 a Boeing 747-800 v konfiguraci 8/80/32/244 sedaček.

Nyní se vedení společnosti nově rozhodlo, že reaktivuje i zbylých 5 uskladněných letadel A340-600 a umístí část z nich do Mnichova a část také do Frankfurtu. Díky tomuto kroku tak může Lufthansa nabídnout opět první třídu mimo jiné i na přímých letech z Frankfurtu do Bogoty, Hong-Kongu a New Yorku-JFK. Například do Bogoty první třídu umí Lufthansa momentálně pouze nabídnout ve spolupráci se společností Avianca a to s přestupem v Sao Paulu. Od června jsou však již v plánu také 2x týdně přímé lety právě s letadly A340-600.

Airbus A340-600 společnosti Lufthansa, říjen 2009 (autor: Kentaro Iemoto, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Kvůli nepolevující poptávce po létání je však na stole i otázka, zda přeci jen před letní sezónou neaktivovat i zbylá 4 uskladněná letadla Airbus A380 typicky v konfiguraci 8/78/52/371.

Zároveň podle informovaných zdrojů vede Lufthansa jednání s americkým výrobcem letadel o navýšení objednávky na letadla Boeing 787-9 Dreamliner, která by se mimo jiné velmi hodila také na obnovu dálkové flotily dceřiné společnosti Austrian. Současná letadla Austrianu bude totiž nutné během příštích 5 let nahradit. Ideálně jedním menším dálkovým typem. Jednání s Boeingem je však podle všeho teprve v ranné fázi a tak jeho výsledek zatím nelze předjímat.

Témata