Dopady teroristického útoku na leteckou dopravu

17.09.2001 - USA & Kanada



Zvážíme-li, jaká byla reakce "světových finančních kruhů" na prvotní hrozbu odvetné vojenské operace, co bude následovat, až k ní skutečně dojde? V pátek podle předpokladů výrazně klesla cena akcií (evropské akcie v pátek ztratily 5 %), americký dolar ztrácí, také ropa opět zdražila (na téměř 30 USD za barel). Znatelné byly reakce na hrozby nejvyšších duchovních představitelů hnutí Taliban v případě útoku ze strany Spojených států spojené s modlitbami vyzývajícími ke sjednocení muslimů. Nedělní ultimátum pákistánského prezidenta Parvíze Mušarafa, které po dohodě s prezidentem Georgem Bushem adresoval Talibanu a v němž požaduje vydání Usáma bin Ládina, bude dalším signálem s negativními důsledky, až se v pondělí na Wall Street obnoví obchodování. Většina analytiků se obává pádu americké a následně i světové ekonomiky do recese. Některé optimističtější odhady předpokládají, že americká ekonomika je dostatečně silná a potíže zapříčiněné teroristickým útokem poměrně rychle překoná, takže recese bude jen krátkodobá a mírná. Je však otázka, nakolik se ukáží být tyto odhady přesné, respektive jaké další události vývoj ovlivní.

Tragédie samozřejmě nejvíce a v první řadě dolehla na americké aerolinie, zejména American Airlines a United Airlines. American Airlines spolu s American Eagle a TWA byly nuceny změnit svůj obchodní plán a reorganizovat své linky. Samotné American Airlines v neděli operovaly jen na přibližně 65 % tratí oproti normálnímu stavu letového řádu, American Eagle 80 % a TWA, které již patří do "skupiny American Airlines", pak 90 %, zatímco commuterová společnost TW Express plně dostála svému letovému řádu. American, American Eagle a TWA také postupně obnovovaly svůj provoz do/z letišť Boston/Logan, New York/John F. Kennedy, LaGuardia i Newark, lety do/z letiště Washington/Reagan National by měly být obnoveny až v noci z pondělí na úterý. Vše se samozřejmě děje za zpřísněných bezpečnostních opatření. Přepravní operace divize American Airlines Cargo pokračují průběžně, avšak i zde jsou uplatněny zpřísněné direktivy Federal Aviation Administration - FAA, ve kterých jsou zohledněny speciálně přepravy pošty a lidské krve plus orgánů pro transplantace. Podobně United Airlines během víkendu operovaly na zredukovaném počtu linek oproti svému běžnému letovému řádu a ve zpřísněném bezpečnostním režimu podle speciální 11-ti bodové direktivy FAA platné pro všechna severoamerická letiště. Zkrátka: aerolinie spolu s vládními orgány dávají všemi způsoby najevo, že bezpečnost cestujících i zaměstnaců je prioritou a že zavedená opatření jsou v tomto ohledu dostatečná. Situace je však taková, že i přes přislíbenou vládní pomoc United Airlines oznámily plán redukce své celosvětové sítě linek o 20 % (před úterním teroristickým útokem uskutečňovaly denně téměř 2 400 letů do 130 destinací ve 27 zemích a dvou teritorií USA). Vedení společnosti stále jedná a další podrobnosti budou známy začátkem týdne.

Události byly citelným zásahem také pro některé méně silné společnosti, které se již většinou dříve potýkaly s finančními problémy, jako například Midway Airlines, které byly již delší dobu pod ochranou článku 11 o konkursu a vyrovnání a které ve středu 12. září vyhlásily bankrot - jejich krátké spádové trati na výchoním pobřeží USA zaznamenaly velký odbyt cestujících, kteří raději volili železniční nebo autobusovou či automobilovou dopravu. Velké ztráty přiznaly také Continental Airlines (5. největší aerolinie v USA) - denně až 300 milionů USD, takže zvažují nutnost propustit (snad jen dočasně) velký počet zaměstnanců. Velké ztráty ohlásily také velké americké firmy zabívající se kurýrními službami - UPS, DHL a FedEx (ta kupříkladu oznámila, že zásilky z/do USA bude doručovat se zpožděním 24 - 48 hodin). Problémy však mají i další letečtí dopravci, zejména evropští, kteří provozují pravidelné linky přes severní Atlantik, dosud nejlukrativnější letecké trati na světě. Kupříkladu pokles akcií British Airways zaznamenaly propad o 19 %, společnosti Alitalia o 8 %. Několikadenní uzavření amerického vzdušného prostoru se dotklo přibližně 4 000 z celkového počtu 12 000 světových aerolinií. Odhadem činí denní hodnota tržeb letecké přepravy v USA vyjádřená v USD něco kolem miliardy, takže týdenní ztráta může být až 10 miliard USD. Mluvčí IATA William Gaillard uvedl, že letos světové letecké společnosti pravděpodobně skončí hospodaření s "rekordními ztrátami". Ztráty leteckých společností budou nepochybně mnohem vyšší než v období po válce v Perském zálivu, kdy členové IATA vykázaly úhrnnou ztrátu 7,5 miliardy USD - ovšem za období let 1991 - 1994.

I přes veškerá přijatá bezpečnostní opatření nebude důvěra cestujících obnovena snadno a rychle, takže rentabilnost zejména transatlantických letů bude dlouho nedosažitelná. Je také otázka, zda bude možno zvýšené náklady, které si vyžádají zpřísněná bezpečnostní opatření, alespoň do určité míry započítat do cen letenek. Ostatně v současné době ještě ani neexistuje definitivní podoba těchto opatření, neboť ani zpřísněný režim odbavování cestujících a posílení ostrahy letišť pravděpodobně nebude stačit. Uvažuje se o dodatečných úpravách interiérů letadel, například zabezpečení vstupu do pilotní kabiny, či o možnosti vybavit zbraněmi osádky, což by přirozeně vyžadovalo také alespoň základní výcvik sebeobrany, tedy toto vše jsou další finanční náklady navíc. Nemluvě o tom, že by případně alespoň na vybraných tratích byl ozbrojený doprovod… Konkurence mezi leteckými dopravci neskončí, a tak je potřeba spíše očekávat nový boj o zákazníky a také novou cenovou válku. Všechny tyto faktory se pochopitelně odrazí také na hospodářských výsledcích aerolinií spolupracujících v rámci aliance SkyTeam, tedy i ČSA.

Témata