Americká šestka rok poté

11.09.2002 - USA & Kanada



American Airlines ztratily 11. září minulého roku dvě letadla. Unesený Boeing 767-223ER zasáhl severní věž World Trade Center a Boeing 757-223 budovu Pentagonu. Další tragická událost se přihodila v listopadu, kdy se Airbus A300-600 krátce po startu zřítil na obytnou zónu v New Yorku. Vše zastihlo společnost v době přebírání TWA, která byla ztrátová již před 11. zářím, a v době kdy se společně s British Airways neúspěšně uchází o tzv. Anti Thrust Imunity, která pro jiné dvojice podobných dopravců znamená úsporu stovky miliónů dolarů ročně. Ještě ve třetím čtvrtletí, kam spadá pozářijová krize jen částečně, činila ztráta 414 mil. dolarů, ale navzdory všemu se jejich akcie v květnu 2002 přiblížily úrovni 10. září a společnost 27. července oznámila, že nehodlá žádat o státní garance na soukromé úvěry. Přežití společnosti má zaručit její vlastní finanční hotovost spolu s hlubokou restrukturalizací, kterou stále ještě prochází a která je odborníky označována za vhodnou k následování.

United Airlines přesně před rokem přišly rovněž o dva letouny. Boeing 757-222 se zřítil v Pensylvánii a Boeing 767-222 byl teroristy namířen na jižní věž Světového obchodního centra. Společnost zareagovala stejně jako všichni ostatní, tedy rušením linek, propouštěním zaměstnanců apod. Nyní je na hraně a v následujících týdnech se rozhodne, jestli se uchýlí pod ochranu před věřiteli či získá státní garanci 1,8 miliardy dolarů na úvěry, bez nichž se na podzim ocitne v červených číslech. Situace nedávno minulá je popsána v článku "United Airlines před bankrotem?" a ta současná se od ní velmi neliší. Odbory a vedení stále nedosáhly dohody o škrtech v platech zaměstnanců.

Delta Air Lines se v uplynulém roce staly favoritem. Jejich vývoj před 11. 9. spolu s tvrdými úspornými opatřeními během uplynulého roku zapříčinil, že cena jejich akcií se vyhoupla nad úroveň 10. září již v květnu. V posledním čtvrtletí roku 2001 vykázaly ztrátu 734 mil. dolarů, ale v prvním čtvrtletí 2002 pak už jen ztrátu zhruba poloviční. Společnost se z těchto šesti amerických leteckých společností vrátí k rentabilnosti pravděpodobně jako první a to nejpozději v roce 2004. Jako všechny ostatní velké americké aerolinie musely i Delta Air Lines přistoupit k propouštění zaměstnanců. Přesněji odešlo 13 000 zaměstnanců, ale drtivá většina do předčasného důchodu nebo byl jejich odchod dobrovolný.

Northwest Airlines v současnosti mají srovnatelnou finanční hotovost jako Delta, což je vzhledem k jejich velikosti dělá ještě úspěšnější. Těsně po loňských událostech propustily 10 000 zaměstnanců, což představovalo 19 % celkového personálu a zrušily 20 % svých letů. Hodnota jejich akcií se vrátila na úroveň 10. září také v květnu 2002. Na jaře společnost povolala zpět do práce 670 propuštěných, kvůli letní zvýšené poptávce po letecké dopravě. Ti byli ovšem po skončení tohoto období znovu propuštěni.

Rovněž Continental Airlines přistoupily ke 20 % redukci letového řádu a propustily 12 000 zaměstnanců. V prvních dvou měsících druhého čtvrtletí roku 2002 vykazovaly ztrátu, ale v červnu vykázaly skromný zisk 16 mil. dolarů, přičemž celkový součet činil -139 mil. dolarů. V té době také vedly rozhovory s US Airways o možné spolupráci zahrnující code-sharing, jež měl oběma společnostem pomoci částečně se zbavit finančních potíží, ale dohody nebylo dosaženo. V současnosti pokračují v redukci svých aktivit, i když se nepředpokládá další okamžité propouštění pracovníků. Na konci příštího roku se ke 49 již uzemněným letadlům přidá dalších 11 strojů MD-80. V srpnu příštího roku pak bude nabízená kapacita 17% pod úrovní stejného měsíce roku 2001.

US Airways se zatím jako jediné z těchto aerolinií uchýlily pod ochranu před věřiteli, ale jejich letový řád nebyl narušen. Zde bankrot hrozil již před 11. 9. Společnost projde restrukturalizací, z níž vzejde jako menší dopravce s huby v Charlotte, Philadelphii a Pittsburku. Dále chce zachovat své silné postavení na trhu linek spojující města na východním pobřeží USA. Společnost do konce roku vyřadí dalších 31 letounů a v letovém řádu ubude 200 letů denně. Další propouštění je jisté, ale nebylo specifikováno. Zajímavým počinem bylo navázání spolupráce s Midway Airlines, které překvapivě dostaly státní dotaci 12,5 mil. dolarů a po splnění přesných podmínek mohou na podzim začít létat pod názvem US Airways Express. Spojení s US Airways je považováno za druhou polovinu záchrany této společnosti. V současnosti US Airways dosahují, co se odborů a restruturalizačního plánu týče, doslova jedné dohody za druhou a vyhlídky na přežití jsou příznivé. Ochrana před věřiteli by měla skončit na jaře 2003.

11. září zamíchalo také kartami jednotlivých aliancí. Pokud vezmeme v potaz jen tuto šestku pak jsou vazby následující : v platnosti je code-sharing mezi Northwest/Continental a Delta/United. Podobnou spolupráci předpokládají United s US Airways, které podaly žádost o souhlas k americkému ministerstvu dopravy. Na to ovšem ihned zareagovaly Delta Air Lines podáním podobné žádosti spolu s Northwest/Continental, aby tak mohly lépe čelit spolupráci United/US Airways. Americké ministerstvo dopravy ovšem zatím nerozhodlo ani v jednom případě.

Ve světovém měřítku by se, poté co by ministerstvo dopravy případně schválil žádost Delta/Northwest/Continental, otevřela otázka Northwest Airlines a KLM ve SkyTeamu. KLM nyní vedou pro ně tak typická "předběžná jednání" s Air France i British Airways a v následujících měsících se rozhodnou jakým směrem se vydají. Ve výběru je ale i tzv. nulová varianta. Jedno je jisté a to, že obě společnosti budou postupovat společně. V potaz přichází také otázka jakým dopravcem by Star Alliance případně nahradila United Airlines. Byly by to Continental Airlines a nebo dokonce American Airlines, které stále nemají imunitu (ATI) spolu s British Airways? Kde by potom náhradu hledaly British Airways? To jsou jenom dvě z mnoha otázek týkající se situací, které by mohly nastat.

Všechny popsané americké aerolinie zatím přežily. Některým se daří lépe a některým hůře, ale to už je důsledek jejich předchozího stavu a událostí, které nastaly 11. září 2001.

Štítky