Wizz Air zakoupil sloty na Gatwicku. Spustí z něj novou linku do Vídně.

23.12.2021 - Evropa



Skupina Wizz Air plánuje svoji přítomnost na letišti v Londýně-Gatwicku v budoucnu značně rozšířit. Generální ředitel společnosti József Váradi dlouhodobě tlačí na britského regulátora, aby co nejrychleji obnovil pravidlo „Use it or loose it“ při využití alespoň 80 % přidělených slotů v sezóně. Pokud by měla letecká společnost menší využití, hrozilo by jí, že v budoucí sezóně o práva přistání a vzletu může přijít ve prospěch konkurence. Jeho aktivita vůči návratu pravidla „80 %“ má velkou podporu mezi managementem některých britských letišť, včetně toho v Gatwicku. V současnosti však v Británii platí pro sezónu od 31. října 2021 do 26.března 2022 pravidlo 50 %. Navíc se do něj nepočítají lety, které nebylo v důsledku vládních nařízení o zákazu cest do rizikových zemí vůbec možné realizovat.

Airbus A321 společnosti Wizz Air na letišti ve Vídni, březen 2019 (foto: Stanislav Doronenko, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

V Londýně-Gatwicku má již od října 2020 bázi dceřiná společnost Wizz Air UK a Váradi odtud dlouhodobě plánuje velkou expanzi, a to přes to, že dosud obsluhuje společnost Wizz Air spíše sousední letiště Londýn-Luton. Podle Váradiho má však Gatwick větší potenciál rozvoje. Aby nyní mohl přidat do Gatwicku nové spoje, zakoupil Wizz Air 15 slotů od společnosti Norwegian. V létě 2022 totiž plánuje Wizz Air přidat do Gatwicku další čtyři letadla Airbus A321neo. Celkově jich tam má mít bázováno pět. Na toto množství letadel ovšem zakoupené sloty ani zdaleka nestačí, a proto odborníci spekulují odkud plánuje Wizz Air další potřebné sloty na Gatwicku získat.

Zvlášť, když plánuje přidávat z Gatwicku od konce března 2022 nové destinace, včetně Vídně, kam plánuje nově létat jednou denně ve večerních hodinách. Toto rozhodnutí je překvapivé především proto, že během nedávné optimalizace sítě Wizz Airu ve prospěch italských linek právě Vídeň přišla o nejvíce destinací a plánovaných spojení. Na druhý pohled je však zřejmé, že linka do Vídně bude do Gatwicku „jen“ přesunuta z Lutonu. Podobně budou přesunuty i linky do Bari, Catanie, Fara, Milána-Malpensy, Neapole a Říma-Fiumicina. Naopak linky do Chanie, Funchalu, Larnacy, Mykonosu, Podgorice, Palmy de Mallorcy, Tenerife a Tel Avivu mají být zavedeny z Londýna-Gatwicku jako zcela nové linky společnosti Wizz Air.

Témata