USA zruší licence na vývoz letadel Airbus, ATR a Boeing do Iránu

09.05.2018 - Asie & Austrálie



Včerejší oznámení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že jeho země odstoupí od jaderné dohody mocností s Iránem, má výrazný dopad na letecký průmysl. Odstoupení od dohody totiž znamená i obnovení hospodářských sankcí USA vůči této zemi Středního východu.

Americký ministr financí Steven Mnuchin včera oznámil, že USA zruší do 90 dnů licence na export letadel do Iránu. Toto opatření se dotkne nejen Boeingu, ale i Airbusu, ATR a dalších výrobců, jejichž letadla se skládají více než z 10 procent ze součástek od amerických dodavatelů.

Pro oba největší světové výrobce to představuje ohrožení kontraktů v miliardách dolarů. Po zrušení sankcí objednal Irán a jeho letecké společnosti u západních výrobců více než 200 nových letadel.


První Airbus A330-200, který evropský výrobce dodal do Iránu v loňském roce (foto: Airbus SAS)

U Airbusu jsou ve hře objednávky na 95 letadel včetně 16 A350-1000 a 28 A330-900. Airbus v loňském roce dodal dva Airbusy A330-200 a jeden A321. ATR bude muset řešit objednávku na 12 letadel ATR 72-600. Francouzsko-italské konsorcium dodalo do Iránu již osm letadel ATR 72-600.

Boeing bude muset odložit objednávku 50 letadel Boeing 737 MAX 8, 15 Boeing 777-300ER a 15 Boeing 777X od Iran Air. Dalších 30 letadel Boeing 737 MAX 8 pak objednala společnost Iran Aseman Airlines. Šéf Boeing Company Dennis Muilenburg v dubnu uvedl, že jeho společnost v letošním roce neplánuje žádnou dodávku letadel do Iránu. Agentura Reuters naopak informovala, že Boeing letos plánoval dodat do Iránu tři Boeingy 777-300ER.


Iran Aseman Airlines - Boeing 737 MAX 8 (foto: Iran Aseman Airlines)

Kvůli dřívějším dlouholetým sankcím je letadlový park iránských leteckých společností značně zastaralý. Nyní, když naděje na rychlou obnovu leteckých flotil padá, bude muset Irán hledat dodavatele letadel jinde zejména v Rusku případně v Číně. Minulý měsíc zástupci ruské Všeobecné letecké korporace (OAK) uzavřely na Eurasia Show s iránskými společnostmi Iran Air Tours a Iran Aseman Airlines předběžné kontrakty na dodávku 40 letadel Suchoj Superjet 100 ve verzi RRJ95R s větším podílem ruských součástek.


Iran Air také objednal 15 letadel Boeing 777X (foto: Boeing Co.)

Kromě zrušení vývozních licencí na letadla by dále žádná banka neměla financovat obchod s letadly do Iránu. Vzhledem k extrateritoriálnímu uplatňování obchodních sankcí ze strany USA hrozí přísné tresty i zahraničním finančním institucím za porušování embarga.

Vedle dodávek nových letadel se obnovení sankcí dotkne i údržby letadel, dodávek náhradních dílů, obchodní spolupráce leteckých společností i dalších oblastí. Vedle těchto přímých dopadů se dotknou letecké dopravy i nepřímé dopady. Vzhledem k tomu, že americké obchodní sankce ovlivní i vývoz iránské ropy, dá se očekávat růst cen této suroviny. V současnosti je Irán v rámci zemí OPEC třetím největším exportérem ropy po Saúdské Arábii a Iráku.

Tomáš Hampl


Štítky: IránATRIran AirIran Aseman AirlinesVšeobecná letecká korporace (OAK)Suchoj Superjet 100RuskoAirbusBoeing