Somaliland má získat podíl v Ethiopian Airlines

10.01.2024 10:45 - Afrika



Po referendu a vyhlášení samostatnosti Eritreje 24.května 1993 ztratila Etiopie přístup k moři. Eritrea byla součástí Etiopie jen krátce, od konce druhé světové války, kdy na základě jednání OSN přičlenilo Eritreu, bývalou italskou kolonii, k Etiopii. V současné době je Etiopie, se 118 milióny obyvateli druhá nejlidnatější africká země bez přístupu k moři. Také díky tomuto faktu je Etiopie zároveň jednou z nejchudších zemí světa. Přes 90% zboží do a z Etipoie totiž proudí přes sousední Džibutsko, které si tak přijde jen na poplatcích za toto zboží na 1,5 miliardy dolarů ročně.

Proto hledá Etiopie intenzivně alternativy jak si zajistit levnější přístup k námořním přístavům v oblasti neklidného Afrického rohu. Ve velmi kontroverzním plánu etiopské vlády, který může v nejhorším skončit i válečným konfliktem mezi Etiopií a Somálskem, hrají důležitou roli akcie společnosti Ethiopian Airlines, jedné z nejúspěšnějších leteckých společností v Africe. Toto cenné aktivum totiž nabízí Etiopie vzbouřeneckému území Somaliland, které se nachází na severu Somálska a jehož jako samostatný stát prozatím neuznala žádná země s výjimkou Tchajwanu. Somaliland uzavřel na začátku roku s Addis Abebou smlouvu o padesátiletém pronájmu dvacetikilometrového pásu kolem přístavu Berbera, což by Etiopii zajistilo vytoužený přístup k moři v Adenském zálivu. Jenže Etiopii tato dohoda vyjde velmi draho. Kromě finančního vyrovnání musí Etiopie Somaliland diplomaticky uznat, což ji zřejmě uvede do přímého konfliktu se Somálskem. Navíc má Somaliland získat podle serveru Aerotelegraph.com dosud neupřesněný podíl v etiopském národním klenotu - státním dopravci Ethiopian Airlines. Ten s flotilou 145 letadel obsluhuje 155 destinací po celém světě (včetně například blízké Vídně) je uznáván jako jedna z nejspolehlivějších a nejziskovějších aerolinií celého třetího světa.

Útoky jemenských povstalců na obchodní lodě v Rudém moři v posledních týdnech již přesměrovaly část přepravních tras zboží z Asie do Evropy. Tyto útoky původně na izraelské lodě a lodě zemí podporujících Izrael v boji proti hnutí Hamás zřejmě Húsíové nyní koordinují též se somálskými piráty. Případný válečný konflikt mezi Etiopií a Somálskem kvůli Somalilandu by celou oblast jen více destabilizoval a způsobil by nejen prodloužení a zdražení dopravy zboží mezi Evropou a Asií, ale též by destabilizoval i Egypt, který by přišel o svůj velký zdroj příjmů z obchodních kontejnerových lodí proplouvajících na cestě do Evropy Suezským kanálem. Evropským zákazníkům zase hrozí v případě nestability oblasti Afrického rohu zdražení produktů z Asie, neboť obeplutí Afriky přijde jednu kontejnerovou loď zhruba na jeden milion dolarů navíc.

Boeing 767-300ER společnosti Ethiopian Airlines, říjen 2013 (autor: Raimund Stehmann, Wikimedia Commons, GFDL)

Témata