Lufthansa rozšiřuje partnerství s Deutsche Bahn

08.03.2021 - Evropa



Dnes, 8.3.2021, oznámily společně letecká společnost Lufthansa se státním železničním dopravcem, Deutsche Bahn, že dále prohloubí svoji dosavadní spolupráci. Cílem je nahrazovat krátké vnitroněmecké letecké linky Lufthansy do Frankfurtu rychlovlaky ICE. Již dosud bylo možné cestovat ze 17 německých měst rychlovlakem Deutsche Bahn do Frankfurtu a tam přesednout na navazující let, případně naopak. Vše na jednom dokladu s garancí přestupu ve Frankfurtu a místenkou do vlaku. Pasažéři první třídy a obchodní třídy mají rovněž na nádražích zajištěn vstup do čekárny DB Lounge. Na letišti ve Frankurtu by měli mít zákazníci s jízdenkou Lufthansa Express Rail přednostní odbavení.

Nyní obě společnosti oznámily, že počet těchto měst s garantovaným spojením do Frankfurtu letos vzroste na celkových 22. V červenci přibude nově Hamburk a Mnichov, od prosince 2021, s platností nového vlakového řádu, pak i Berlín, Brémy a Münster. Cílem není ihned nahradit všechny lety z těchto měst rychlovlaky. Má však být nastartován proces, kdy počty frekvencí letů Lufthansy do těchto měst budou z Frankfurtu klesat a množství ICE spojení rychlovlaky DB stoupat.

Od prosince rovněž Deutsche Bahn zavádí do Frankfurtu nový typ rychlovlaků Sprinter-ICE, které ušetří cestujícím čas zejména tím, že vynechají některá menší nádraží po cestě. Včetně v některých případech i hlavního nádraží ve Frankfurtu, které jako neprůjezdné zhlavové nádraží znamená pro cestující na letiště významné zdržení na trase. Například rychlovlak ICE-sprinter má jezdit z Hamburku se zastávkou v Hannoveru do zastávky Frankturt-letiště za 3hodiny a 45 minut. Díky vynecháním zastávek na trase má také významně zrychlit i ICE-Sprinter mezi Düsseldorfem a Mnichovem - a to až o 30 minut. Zastavovat má na trase pouze v Kolíně nad Rýnem, letišti Frankfurt a v Norimberku. Celková jízdní doba mezi Düsseldorfem a Mnichovem se má zkrátit na 4hodiny a 20 minut.

Samotné mnichovské letiště však napojení na německou síť rychlovlaků prozatím nemá a tamní politici jej prozatím ani neplánují. Jednu dobu se zvažoval projekt magnetického vlaku Maglév na hlavní nádraží v Mnichově, vzhledem k ceně však bylo od projektu upuštěno. Spojení letiště s Mnichovem samotným tak zajišťují linky S-bahnů S1 a S8 mířící do středu města a na tamní hlavní nádraží, s cestovní dobou okolo 40-45 minut. Nedávno získalo mnichovské letiště také přímé vlakové spojení s menšími bavorskými městy na sever od něj, a to díky nově zbudované vlakové propojce u Neufahrnu pro regionální spěšné vlaky RE22 mířící z letiště na Landshut a Řezno.

Z důvodu chybějícího napojení mnichovského letiště je tak Lufthansa donucena ke spolupráci s Deutsche Bahn právě v hubu ve Frankfurtu, jakkoli má tamní vztahy s představiteli letiště napjatější než právě v Mnichově. Je však pravděpodobné, že i v Mnichově postupně naroste tlak na lepší přímé rychlejší spojení letiště vlakem s centrem města, ale také vzroste i tlak na výstavbu zastávky rychlovlaků přímo na letišti, právě z důvodu obsluhy vzdálenějších německých měst. V Německu totiž politici z důvodu boje s klimatickými změnami plánují do roku 2030 zakázat všechny krátké vnitrostátní lety, a tak význam podobné spolupráce mezi DB a Lufthansou zřejmě ještě dále stoupne.

nádraží pro rychlovlaky ICE u letiště Frankfurt, leden 2019 (foto: Mike from New York, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Témata