Lufthansa objednala letouny Airbus A350-900 a Boeingy 777-9X

19.09.2013 - Evropa



Na svém včerejším zasedání odsouhlasila dozorčí rada Lufthansa Group rekordní objednávku nových dálkových letadel. Koncern svou objednávku v katalogové hodnotě 19 miliard dolarů rozdělil mezi Airbus a Boeing. Společnost se rozhodla, že objedná 25 strojů Airbus A350-900 a 34 letadel Boeing 777-9X. Celkem tak Lufthansa objednala 59 dálkových letounů nové generace a na dalších 60 strojů si zajistila opce. Objednávka je největší jednorázovou investicí v dějinách německého průmyslu. “Tato investice zajistí jen u Lufthansy okolo 13 tisíc pracovních míst a další tisíce míst u našich partnerů v letecké dopravě a u dodavatelů,” uvedl Christoph Franz, předseda představenstva Lufthansa Group.

Lufthansa - Boeing 777-9F
Boeing 777-9X v barvách německé Lufthansy (foto: Lufthansa)

Dodávka objednaných letadel má být zahájena v roce 2016, kdy se očekává přílet prvního Airbusu A350-900. První Boeing 777-9X by měl být německému dopravci dodán v roce 2020. Zatímco Airbus A350 absolvoval letos v polovině června první let a nyní prochází testovacím programem, Boeing letos začal novou generaci letadel 777X teprve nabízet zákazníkům, přičemž se očekává, že do konce roku bude program 777X oficiálně spuštěn. První let letounu 777X je naplánován na rok 2019. Lufthansa bude první leteckou společností na světě, která uvede letouny 777X do pravidelného provozu.

Nové letouny mají primárně nahradit ve flotile Lufthansy starší typy dálkových letadel. Společnost plánuje do roku vyřadit typy Boeing 747-400 a Airbus A340-300, jejichž provoz je v době vysokých cen paliva nákladný. Lufthansa má přitom v současnosti ve svém letadlovém parku 48 letadel Airbus A340 a 22 strojů Boeing 747-400. Další dálkové letouny létají v rámci Lufthansa Group u dceřiných společností Swiss a Austrian Airlines.

Lufthansa - Airbus A350-900
Airbus A350-900 se objeví ve flotile Lufthansy již v roce 2016 (foto: Lufthansa)

Jedním z hlavních kritérií při výběru nových dálkových letadel byly jednotkové náklady na jeden osobokilometr. Podle Franze jsou letouny A350-900 a B777-9X výrazně úspornější oproti současným letounům. Průměrná spotřeba vychází na 2,9 litru kerosinu na cestujícího a 100 kilometrů letu, což je o 25 procent meně ve srovnání se současnými typy. Jednotkové náklady mají být pak nižší o 20 procent. Pozitivní jsou i nižší emise CO2 a také nižší hlučnost obou nových typů.

Vedle samotné modernizace dálkové flotily je dalším cílem Lufthansy snížení počtu provozovaných dálkových letadel a větší sjednocení flotil v rámci Lufthansa Group. Tato modernizace byla zahájena již objednávkou letadel Boeing 777-300ER pro Swiss. Jak vyplývá z prezentace Lufthansy, nové Boeingy 777X, které mají mít kapacitu přes 400 cestujících, budou nasazovány především do destinací s vysokým podílem premiových cestujících a se silnou poptávkou. S menšími A350-900, které budou určeny pro 315-366 cestujících, se počítá na trhy s menší poptávkou.

Témata