EASA schválila obnovení provozu letadel Boeing 737 MAX v Evropě

27.01.2021 - Evropa



Dnes v poledne schválila Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), že letadla typu Boeing 737 MAX mohou opět po úpravách navržených výrobcem vzlétnout. Po necelých dvou letech nuceného uzemnění se tak stroje tohoto typu mohou brzy opět objevit s cestujícími i na evropském nebi.

O tomto kroku se spekulovalo již minulý týden, naznačil jej Patrick Ky v on-line rozhovoru se zástupci německých leteckých časopisů. EASA tak následovala kanadského regulátora. Jako první byl Boeing 737 MAX po celosvětovém uzemnění v březnu roku 2019 opětovně schválen v listopadu 2020 v USA, poté následovalo povolení v Brazílii a Mexiku. Před tím, než Boeing 737 MAX opět v Evropě vzlétne i s cestujími, musí letadla projít výrobcem doporučenými úpravami a jeho piloti dodatečným zaškolením. Rovněž jejich dlouhé odstavení si vyžádá dodatečné náklady před uvedením do provozu.

Do budoucna mají být MAXy navíc dle požadavků EASA být dodatečně vybaveny ještě třetím senzorem úhlu náklonu, tzv. "synthetic air data system" (SADS) . Tento systém používá k ke kontrole údajů z obou čidel nepřímé údaje - například z GPS, o rychlosti větru, výšce letadla a podobně. Tento systém bude zřejmě podmínkou pro budoucí schválení nejdelší varianty Boeingu 737 MAX - označované jako MAX-10 určené podle hustoty sedaček pro 204-230 pasažérů, která prozatím ještě nebyla pro provoz v Evropě schválena. Již schválené varianty Boeingu 737 MAX, včetně nejpopulárnější varianty MAX-8 pro 178-200 pasažérů (kterou mají ve flotile ve variantě pro 189 pasažérů například Smartwings, resp. kterou si objednal ve variantě s 200 sedačkami Ryanair), mají tento třetí syntetický "senzor" obdržet v budoucnu dodatečně.

Samotný výrobce - americký Boeing - dnes oznámil díky souběhu problémů s typem 737 MAX a stornem objednávek v důsledku pandemie koronaviru za rok 2020 rekordní ztrátu. Hospodářský výsledek za celý rok 2020 činil ztrátu ve výši 11,94 miliard dolarů. Kromě oznámení rekordní ztráty Boeing rovněž dnes oznámil další zpoždění u dodávek dálkového letadla Boeing 777-9. Ty se odsouvají až na konec roku 2023. Akcie na burze v New Yorku tak oslabují na hodnotu 196 USD za jednu akcii společnosti.

Boeing 737 MAX 9 v Paříži na tamní Air Show, červen 2017 (foto: Clemens Vasters, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Štítky