Brazilský regulátor ANAC rovněž schválil Boeing 737 MAX. EASA se zřejmě vyjádří až v lednu.

25.11.2020 - Evropa



Po americké FAA vydal k dnešnímu dni rovněž i brazilský regulátor ANAC typu Boeing 737 MAX opětovné povolení k provozu s cestujícími.

Boeing 737 MAX 8 brazilské společnosti GOL na letišti Teresina, únor 2019 (foto: Alexandro Dias, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Naproti tomu evropská agentura EASA včera zveřejnila v Kolíně nad Rýnem seznam závazných podmínek, které musí společnost Boeing splnit, aby došlo ke schválení typu 737 MAX k opětovnému provozu též na evropském nebi. V příštích týdnech se k seznamu podmínek bude moci vyjádřit veřejnost. Teprve pak EASA předpokládá vydání stanoviska - očekává jej v polovině ledna 2021.

Podle odborných kruhů má EASA v některých případech přísnější podmínky, než které požadovala americká FAA. Jedná se zejména o požadavek instalace barevného tlačítka s popiskem "Stick Shaker Circuit Breaker", které by mělo umožnit posádce vypnout funkci vibrací ovládání v případě, že letadlo špatně vyhodnotí existenci nebezpečí pádu (stall warning). K této situaci může dojít například v případě chybných dat z čidel úhlu náklonu, která má Boeing 737 MAX jen dvě, oproti třem které má například konkurenční Airbus. Chybně sepnutá vibrační funkce může piloty rozptylovat a podle EASA může vědomé rozhodnutí posádky o jejím vypnutí vést k opětovnému zvýšení koncentrace na danou situaci a na samotné řízení stroje. Americká FAA tento názor nesdílí. Naopak kritizuje, že samotná existence tlačítka může v určitých situacích pozornost pilotů odvádět.

Evropský úřad EASA se rovněž dohodl s Boeingem, že nedostatek dvou čidel úhlu náklonu bude kompenzovat zobrazením výpočtu rychlosti letu systémem "synthetic air data system" (SADS). Tento systém používá k odhadu rychlosti letu alternativní údaje - například z GPS, o rychlosti větru, výšce letadla a podobně. Dalším rozdílem je evropská instrukce k povinnosti za určitých okolností krátce vypnout při přistání funkci autopilota. Boeing má v příštích dvanácti měsících také podrobně zkoumat lidský faktor v interakci s poplašnými systémy v kokpitu letadla.

V USA mezitím plánuje společnost American Airlines první let s typem Boeing 737 MAX na pravidelné lince ještě letos. Mělo by k němu dojit 29.prosince na pravidelné lince z Miami do New Yorku.

Štítky