Croatia Airlines si pořídí 15 letadel Airbus A220-300

30.11.2022 - Evropa



Zástupci chorvatského národního dopravce v pondělí podepsali v Toulouse závaznou objednávku na šest letadel Airbus A220-300. Dalších devět letadel A220 si Croatia Airlines plánuje pronajmout. Společnost tak bude celkem provozovat patnáct letadel A220.

Vizualizace Airbusu A220-300 v livery Croatia Airlines (foto: Airbus)

Společnost Croatia Airlines v dnes vydané tiskové zprávě uvedla, že v budoucnu bude její flotila sjednocena na typu A220. V současnosti provozuje pět Airbusů A319, jeden A320 a šest strojů De Havilland Canada Dash 8-Q400. Unifikace flotily by měla zajistit hospodárnější a udržitelnější provoz. Objednané letouny Airbus A220-300 mají být dodávány od roku 2026. Stroje budou poháněny motory Pratt & Whitney PW1500G.

„Dnešní podpis smlouvy o nákupu nejmodernějších letadel Airbus je pro nás všechny v Croatia Airlines velmi výjimečným okamžikem. Znamená to začátek nového období v životě Croatia Airlines, nového období pro naše cestující a nového období pro chorvatský cestovní ruch a hospodářství,“ uvedl Jasmin Bajić, výkonný ředitel Croatia Airlines.

Podpis kontraktu na letouny Airbus A220-300 v Toulouse (foto: Croatia Airlines)

Croatia Airlines informovaly již začátkem října, že objednají šest letadel Airbus A220. Z minulosti měla podepsanou objednávku na letadla Airbus A319, v roce 2015 změněnou na A320neo. Během pandemie koronaviru pak chtěla společnost objednávku zcela zrušit, poněvadž model A320neo se jevil pro její potřeby příliš velký.

Podle informací médií vedle Airbusu se chtěly podílet na obnově flotily Croatia Airlines také Embraer a Boeing. Brazilský výrobce vloni v Záhřebu představil svůj model Embraer E195-E2. Boeing údajně nabízel 737 MAX 7. Při rozhodování managementu Croatia Airlines zajisté hrála velkou roli dřívější objednávka šesti letadel A320neo. Podle všeho kontrakt na A220-300 znamená vyřešení dřívějšího kontraktu na šest letadel A320neo.

Typ Airbus A220-300 je svou kapacitou vhodným typem pro potřeby Croatia Airlines. Zajímavé je rovněž rozhodnutí o unifikaci flotily, které připomíná podobný dřívější krok airBaltic.

Problémem Croatia Airlines je vysoká sezónnost leteckého provozu a silná závislost na dovolenkových letech. V letní sezóně je vysoká poptávka po letech do turistických cílů v Chorvatsku. Naopak v zimním období je poptávka nízká a turisté do Chorvatska nelétají. Dalším problémem posledních let je expanze zahraničních low-cost dopravců na linkách do Chorvatska v průběhu letní sezóny.

Témata