Airbus A380 a Lufthansa: nikdy neříkej nikdy

14.06.2022 - Evropa



"Airbus A380 je pro Lufthansu uzavřená kapitola", řekl ještě v dubnu německému deníku Der Spiegel šéf Lufthansy, Carsten Spohr. Razantně stoupající poptávka po dálkových letech, především do USA, která překvapivě nevykazuje elastický charakter (tj. s vyššími cenami letenek příliš neopadává zájem o jejich koupi) nyní přinutila Lufthansu intenzivně propočítávat zda má reaktivovat zakonzervované Airbusy A380 nebo si urychleně pořídit Boeingy 777-300ER, pokud by ještě byly s okamžitými dodacími lhůtami na trhu k mání.

Lufthansa si na jaře udělala 3 scénáře návratu letní poptávky. Základní, optimistický a přehnaně optimistický. Nyní je jí jasné, že ten který počítal s největší explozí poptávky je pro Lufthansu nyní novým základním plánem. Lufthansa tak nyní propočítává varianty, zda co nejrychleji nemá reaktivovat Airbusy A380 dlouhodobě zakonzervované ve španělském Teruelu. Má jich tam celkem 14. Šest z nich má podle dohody od října navrátit výrobci a o zbývajících 8 se nyní spekuluje jak s nimi Lufthansa nadále naloží.

Lufthansa tak nyní v zásadě propočítává 3 varianty. Buď aktivuje polovinu volných zakonzervovaných letadel A380 - tedy 4 letadla, s tím že 3 by byly v provozu a jedno by bylo rezervní, nebo hned všech 8. To by létalo 6 letadel A380 a 2 by byly rezervní. Třetí zvažovanou variantou je nákup letadel Boeing 777-300ER. Čtyři až šest těchto letadel Boeing nedávno vrcholným manažerům Lufthansy v Seattlu nabídl s tím, že by byly k dispozici v krátké době. Jedná se o takzvané "whitetails" - neprodaná letadla, od jejichž koupě jejich původní zájemci odstoupili.

Lufthansa by navíc měla letos od Boeingu obdržet 5 letadel Boeing 787-9 a v Teurelu má ještě 5 letadel Airbus A340. Šestý Airbus A340-642X s registrací D-AIHP aktuálně reaktivuje. Kapacita reaktivovaného letadla D-AIHP je 8 sedaček první třídy, 44 sedaček obchodní třídy, 32 premium economy a 213 economy - celkem 297 míst. Zhruba podobný počet míst by mohly mít i letadla Boeing 777-300ER. Jenže zakonzervované Airbusy A380-800 Lufthansy mají kapacitu znatelně vyšší - 509 míst, z toho 8 první třídy, 78 obchodní, 52 premium economy a 371 ekonomické třídy. Bude tedy zajímavé sledovat jak se management Lufthansy rozhodne a zda se do Frankfurtu v barvách Lufthansy opět nevrátí ikonická letadla A380.

Airbus A380-800 na základně ve Frankfurtu nad Mohanem, srpen 2010 (autor: Grogri, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0)

Témata