Air France chtějí údajně snížit počet A380 na polovinu

23.11.2018 - Evropa



Podle francouzského deníku Les Echos plánuje společnost Air France snížit počet provozovaných letadel Airbus A380. V současnosti francouzský dopravce provozuje deset A380, přičemž pět letadel je ve vlastnictví společnosti a dalších pět strojů je pronajato od leasingových společností.

Podle deníku rozhodl Benjamin Smith, šéf Air France-KLM a dočasný ředitel Air France, o neprodloužení leasingu dvou A380. Air France má tyto letouny pronajaty do konce roku 2019 a poté by se A380 měly vrátit leasingové společnosti.


Air France - Airbus A380 (foto: BriYYZ/Wikimedia Commons - CC BY-SA 2.0)

Les Echos dále uvedl, že se počítá s renovací kabin pěti letadel A380, které Air France vlastní. Modernizací by měla projít především business class, která se dnes jeví zastaralá. V letounech A380 na rozdíl od B777-300ER, B787 a A350 není business class kupodivu vybavena lie-flat sedadly. Modernizace kabin A380 byla v minulosti oznámená a několikrát odložena, nyní je plánována od roku 2020.

To, že modernizací má projít jen pět letadel A380, naznačuje, že Air France nepočítá s provozem zbylých tři pronajatých letadel. Leasing dalších dvou A380 má skončit v roce 2021 a je nepravděpodobné, že dojde prodloužení jejich pronájmu, přestože ještě nepadlo finální rozhodnutí.

Důvodem vrácení letadel jsou vyšší provozní náklady A380 v porovnání s Boeingem 777-300ER a 787. Dále by měly být A380 pro potřeby Air France až příliš velké. Vzhledem k jejich kapacitě je letouny možné nasadit jen na vybrané dálkové linky s dostatečnou poptávkou. Svou roli také sehrály náklady na modernizaci kabin, které činí 45 milionů dolarů na jedno letadlo.

V současnosti Air France nasazuje A380 na linky z Paříže do New Yorku, Los Angeles, Mexico City, Miami, Abidžanu, Johannesburgu, Hongkongu a Šanghaje. V minulosti létaly také na linkách do Tokia a Singapuru.

Pokud se zprávy deníku Les Echos potvrdí, nejedná se o dobrou zprávu pro výrobce Airbus. Ten sice letos získal objednávku až na 36 letadel A380 od Emirates, která výrobu na několik příštích let zachránila, nicméně další společnosti o tento typ delší čas nejeví zájem.

Tomáš Hampl


Štítky: Air FranceFrancieAirbus A380