Air Astana - kazažský dravec

27.04.2003 - Asie & Austrálie



Air Astana byla původně založena za účelem převzetí domácích tratí od národního dopravce Kazachstánu Air Kazakhstan, který se v posledních letech zmítá v těžkých finančních potížích a jeho budoucnost je nyní velmi nejistá. Hlavní příčina této situace je viděna hlavně ve faktu, že Air Kazakhstan je dopravce, který je až moc zatížen dědictvím svého předchůdce Kazakhstan Airlines, který zbankrotoval již v roce 1996. Ve druhém pololetí roku 2002 dokonce oficiální kazašská místa považovaly Air Kazakhstan mrtvou společnost. Air Astana je společným projektem kazašské vlády a britské firmy BAe Systems, přičemž každá strana drží ve společnosti 50% podíl. Nelze se tak divit, že společnost, jež je z jedné strany podporována vládou a druhá strana jí poskytuje technickou podporu a kvalifikovaný management, se brzy objevila i za hranicemi Kazachstánu.

Ještě dříve však společnost vykonala svůj úplně první let poté, co 15. května 2002 letoun Boeing 737-700 letící z hospodářského centra Kazachstánu Almaty přistál na metropolitním letišti v Astaně, což je nové hlavní město Kazachstánu ležící na severu země. Zde na letoun, na jehož palubě byl i prezident aerolinií Lloyd Paxton, čekal uvítací ceremoniál, jehož se zúčastnil místopředseda kazašské vlády. Odstartovala tak první sezóna, která ve svém letovém řádu obsahovala vyjma těchto dvou měst ještě Aktau ležící na pobřeží Kaspického moře a severně položený Aktjubinsk. V té době už společnost disponovala také dalším Boeingem 737 rovněž verze -700. S velkou netrpělivostí byl očekáván letoun verze -800, který výrobce dodal během následujících měsíců. Všechny tři stroje byly získány prostřednictvím leasingové společnosti ILFC. Stroje jsou poháněny motory CFM56-7, verze B737-700 je určena pro přepravu 114 cestujících v konfiguraci ve dvou třídách a B737-800 pro 156 cestujících rovněž ve dvou třídách.

Představitelé společnosti vstup Air Astana na trh prezentovali jako revoluci v kazašském vzdušném prostoru a do určité míry měli pravdu. Společnost cestujícím nabídla komfort strojů B737 Next Generation, spolehlivý personál vycvičený v centrech Boeing Company v Seattlu a Istanbulu a který k pasažérům přistupuje s heslem náš zákazník náš pán, a to vše za cenu, která nepřevyšovala zavedený standart. Tyto aerolinie opravdu do oblasti přinesly západní standard, zejména díky managementu pod vedením Lloyda Paxtona, jež v oboru letecké dopravy působí více jak 44 let, z čehož 35 let strávil u British Airways. Jelikož západními standarty se myslí především bezpečnost provozu, akceptovaly Air Astana veškerá pravidla a ustanovení evropského úřadu pro civilní letectví JAA.

Air Astana a Air Kazakhstan ovšem nejsou jediné aerolinie v Kazachstánu. Kromě velkého počtu malých regionálních dopravců se jako vitální dopravce jeví Irtysh Avia. Poté, co tamější vláda od banky Kazkommertsbank odkoupila zbylé akcie Air Kazakhstan, a stala se tak 100 % vlastníkem, ležel na stole návrh na sjednocení těchto aerolinií právě se soukromými Irtysh Avia, což se ovšem nepodařilo. Vláda v té době také sanovala část dluhů společnosti, přesto závazky firmy dosahují výše až několika miliónů dolarů. Další záměry vlády jsou ovšem velmi nejasné. Navenek se vláda snaží Air Kazakhstan zachránit, ale současně jim odebírá práva k provozování těch nejziskovějších linek.

Air Astana - Boeing 737-700
Boeing 737-700 roluje na pekingském letišti. (Foto: Li Jing)

Tady už nastupuje další stupeň vývoje Air Astana. Vláda totiž společnosti předala práva k provozování linky Almaty - Moskva, tedy té opravdu nejziskovější, která vede z letiště v Almaty. Air Kazakhstan sice i nyní nabízí lety na moskevské letiště Domodědovo, ale stroje obsluhující toto letiště ve skutečnosti nejdříve přistávají ve městě Shymkent na jihu Kazachstánu a až poté pokračují do Moskvy. Naproti tomu Air Astana ještě vyjma denních přímých letů zavedly také linku Almaty - Astana - Moskva. Další zahraniční destinací se stal Dubaj, kde 17. srpna 2002 poprvé přistál letoun B737-800, a zahájil tak pravidelné lety z Almaty, které v současnosti provozuje společnost dvakrát týdně. V prosinci 2002 společnost vykonala první let na lince z Almaty do Pekingu, kterou před nimi provozovaly Air Kazakhstan. Ač podle pozorovatelů nemusí být tato linka sama o sobě pro Air Astana zisková, spojení Moskvy a Pekingu přes Almaty dohromady s příjemnou cenou může být pro místní cestující velmi atraktivní.

Další plány společnosti jsou díky všeobecnému zmatku v letecké dopravě Kazachstánu velmi nejasné. CEO společnosti Lloyd Paxton se nechal slyšet, že by ve flotile brzy rád uvítal další letoun B737-800 a ještě jeden typ letounu s větší kapacitou. Není žádným tajemstvím, že společnost hodlá zahájit lety do Uralsku, jakmile to umožní technický stav místního letiště. Pokud současný národní dopravce Air Kazakhstan opravdu zkrachuje, bude mít důstojného nástupce. Faktem je, že se spíše než bankrotu celá věc tak trochu podobá vytunelování tohoto dopravce kazachstánskou vládou, která jej systematicky zbavuje toho nejcennějšího, co má.

Témata