Aeroitalia se podřídí rozhodnutí soudu a změní do konce roku svůj název
21.08.2025 08:25 - Evropa
Italský deník "Il Post" minulý týden informoval, že letecká společnost Aeroitalia změní do konce letošního roku svůj název a rebrandruje nejen svoji značku, ale i vzhled svých letadel. Uvedl to tisku její generální ředitel, pan Gaetano Intrieri. Společnost se tak před datem 1.1.2026 přizpůsobí požadavkům římského soudu, který jí právě toto v červnu nařídil. Toto rozhodnutí souvisí s žalobou společnosti ITA Airways, že název Aeroitalia a aktuální vzhled letadel Aeroitalie až příliš nápadně připomíná bývalou společnost Alitalia, na jejíž značku drží práva právě ITA Airways. Ta tuto značku koupila za 90 miliónů euro od komisařů, kteří řídili bankrot této historické italské letecké společnosti.
ITA vznesla proti Aeroitalii dvě žaloby: první stále probíhá a je nejdelší, protože má rozhodnout o výši případných kompenzací pokud soud uzná, že zavedení velmi podobné značky a barevného schématu s Alitalií bylo porušením ochranných práv. Zde se ovšem finální verdikt očekává zhruba za dva roky. Druhou žalobu podala ITA Airways z preventivních důvodů, aby zabránila dalšímu zneužívání podobné značky a barevného schématu do vydání konečného rozhodnutí u první žaloby. A právě u této žaloby ITA Airways v červnu uspěla.
Podle Gaetana Intrieriho již vedení Aeroitalie o novém názvu rozhodlo, včetně úprav barevného schématu letadel. Vše má být oficiálně oznámeno na podzim. Již nyní ovšem Intrieri tisku prozradil, že součástí nového názvu na letadlech má být i dovětek "operated by Aeroitalia". A to až do konečného verdiktu soudu o míře podobnosti značky Aeroitalia s Alitalií. A současně Intrieri ITA Airways ze 40% ovládané německou Lufthansou hrozí, že pokud by u konečného verdiktu soudu nebyla vůbec prokázána podobnost Aeroitalie s Alitalií, bude nová společnost opět rebrandována, tentokrát zpět na Aeroitalii. Současně bude Aeroitalia soudně vyžadovat po ITA Airways kompenzace ve výši až 900 miliónů eur odškodného za celý proces, včetně nuceného dvojitého rebrandingu.
Podle Intrieriho by mělo více naznačit další kolo soudních jednání, které jsou plánovány na říjen. Současně ovšem Intrieri naznačuje, že ITA Airways není společností z jejíž konkurence na leteckém trhu v Itálii má Aeroitalia největší obavy. Největším konkurentem jsou zde především velké nízkonákladové společnosti, jako například Ryanair. Itálie je pro letecké společnosti díky svému tvaru, mnoha ostrovům a hospodářským rozdílům mezi jihem a severem země velmi přitažlivým trhem. Zřejmě i kvůli těmto specifikům mají právě nízkonákladoví dopravci na leteckém trhu Itálie nebývale vysoký tržní podíl. I přesto jim Aeroitalia se svými devíti Boeingy 737-800, dvěma ATR 72-600 a několika Embraery pronajatými od Marathon Airlines dosud dokázala konkurovat a rozvíjet se. Podle Intrieriho byla společnost v zisku prakticky od zahájení provozu. Pomohlo jí k tomu i provozování subvencovaných spojů, na které společnost používá především menší letadla ATR a pronajaté Embraery. Být v zisku prakticky od začátku provozu bylo podle Intrieriho pro mladičkou leteckou společnost začínající v doznívající pandemii koronaviru nutností, neboť s vloženým kapitálem 5 miliónů euro nikdy neměla Aeroitalia velký finanční polštář jako velké letecké společnosti. Otázkou ovšem je, zda právě nyní Aeroitalia dokáže finančně přežít vynucený rebranding právě před pravidelně slabší zimní sezónou.
Nicméně v dlouhodobém horizontu se chce Aeroitalia odlišit a ze své hlavní základny v Římě-Fiumicinu udělat svůj přestupní uzel. Již nyní do Říma provozuje Aeroitalia až třicet letů denně. Aeroitalia se poohlíží po dalších cílech především ve Španělsku a ve hře na příští rok je podle Intrieriho i Praha. Přitom Aeroitalia do České republiky již nyní létá - a to 2x týdně na lince Brno-Řím. Tato linka je ovšem provozovaná pouze přes letní sezónu. Na základě zpráv o jejím průměrné obsazenosti se sociálních sítí ovšem nelze usuzovat, že by její finanční výsledky byly zrovna oslňující.
I tak další nové spoje mohou být na vytvoření funkčního přestupního uzlu stále málo. Navíc u síťového modelu je podstatné nejen množství destinací, ale především jejich návaznost a četnost spojů, a to nejlépe několikrát denně. Což destinace s četností letů jen 2x týdně, a to ještě jen přes letní sezónu, rozhodně nesplňují. Ve snahách o zřízení vlastního uzlu v Římě však Aeroitalii může pomoci letos uzavřená interlink dohoda s hlavními členy SkyTeamu - se společností Air France - KLM a s Deltou. Intrieri nevylučuje, že relativně nová interlink dohoda může později přerůst i do těsnější spolupráce a třeba i do žádosti o vstup do SkyTeamu. Úsměvné by bylo, že na rozdíl od ITA Airways, která je díky podílu Lufthansy členem Star Alliance, by případné členství Aeroitalie ve SkyTeamu bylo též další podobností Aeroitalie s Alitalií.

Boeingy 737-800 Aeroitalie na letišti v Římě-Fiumicinu. Právě stylizované A na ocase letadel bylo velkým trnem v oku ITA Airways a nyní musí podle rozhodnutí soudu do konce roku zmizet, duben 2024 (autor: Saggittarius A, Wikimedia Commons, CC-BY-4.0)