Vídeňské letiště přepisuje rekordy, 31,7 miliónů cestujících v roce 2019

23.01.2020 - Evropa



Mezinárodní letiště ve Vídni vloni poprvé ve své historii překonalo hranici 30 miliónů cestujících odbavených v jednom kalendářním roce. Letiště i v roce 2019 pokračovalo ve strmém růstu a celkem odbavilo 31,662 miliónu cestujících. V porovnání s rokem 2018 se jednalo o nárůst o 17,1 % a díky němu se vídeňské letiště zařadilo dostalo mezi dvacítku největších evropských letišť podle počtu odbavených cestujících.

Podle tiskové zprávy Flughafen Wien se na růstu letiště podílely dálkové linky, nová letecká spojení a navýšení frekvencí na stávajících linkách. K výraznému nárůstu a to od 20 % došlo u lokálních cestujících, tj. těch pro které bylo vídeňské letiště výchozím nebo konečným bodem cesty. Počet transferových cestujících vloni vzrostl o 7,6 %. Růst rovněž zaznamenaly počty přistání a odletů letadel a to o 10,7 %. Množství přepraveného nákladu však kleslo o 3,9 %.

Největší nárůst cestujících zaznamenaly dálkové linky do destinací v Severní Americe (+ 30,3 %) a Afriky (+ 22,3 %). Z dalších regionů zaznamenala výrazný růst východní Evropa (+ 21,6 %), Blízký východ (+ 16,3 %) a západní Evropa (+ 15,3 %). Destinací číslo jedna byl Londýn (707 tisíc cestujících), následovaný Frankfurtem (562 tisíc cestujících) a Berlínem (téměř 515 tisíc cestujících). Nejpopulárnější destinací ve východní Evropě byl Bukurešť (312 tisíc cestujících), na Blízkém východě Tel Aviv (299 tisíc cestujících). Z dálkových cílů nejvíce pasažérů mířilo z/do Bangkoku (178 tisíc) a Tchaj-peje (131 tisíc).

V loňském roce létalo do Vídně celkem 77 leteckých společností, které zajišťovaly lety do 217 destinací v 68 zemích. Největší podíl měly Austrian Airlines (43,2 %), Lauda (8,4 %) a Eurowings (7,2 %).

Současně se však ve Schwechatu začínají objevovat signály, že růst naráží na kapacitní limity vídeňského letiště. V době špiček již nejsou volné sloty pro další vzlety a přistání. O třetí přistávací dráhu se stále vedou právní bitvy a zřejmě nebude k dispozici dříve než v roce 2030. Proto samotné vídeňské letiště nepočítá v letošním roce s dalším podobně vysokým růstem a odhaduje, že počty pasažérů vzrostou jen mezi 3-5 %. Dosažení kapacitních limitů ve Vídni se tak může stát impulsem růstu v příštích deseti letech na blízkých letištích ve spádové oblasti Vídně - a to zejména v Bratislavě, ale možná se tak stane i v Brně. Tato letiště byla dosud právě díky argumentu blízkosti bohaté nabídky přímých spojů ve Vídni leteckými společnostmi s výjimkou Ryanairu zatím spíše přehlížena.

Samotné letiště ve Vídni chce v nejbližších letech jít zejména cestou zvyšování kvality poskytovaných služeb. Letiště by se rádo stalo pětihvězdičkovým letištěm podobně jako letiště v Mnichově. Podle Juliana Jägera, ředitele Flughafen Wien, jsou v současnosti v plném běhu práce na modernizaci Terminálu 2 . V roce 2023 má být dokončeno rozšíření Terminálu o "východní prst", což má rovněž přispět k lepšímu pohodlí cestujících.

Témata