Southwest konvertovala nákupní opce na přiobjednání dalších letadel Boeing 737 MAX

30.07.2023 09:38 - USA & Kanada



Také americká letecká společnost Southwest Airlines zveřejnila v pátek hospodářské výsledky za poslední čtvrtletí. Ze zprávy pro akcionáře lze ovšem mimo jiné také vyčíst, že společnost Southwest také konvertovala devatenáct nákupních opcí na letadla 737 MAX s termínem dodání v příštím roce. A to na šestnáct letadel 737 ve variantě MAX-8 a tři letadla ve variantě MAX-7.

Lze usuzovat, že této konverzi zřejmě předcházela čilá jednání s výrobcem letadel Boeing, neboť Southwest je co do počtu objednaných letadel právě největším objednavatelem typu MAX-7. Jenže s jeho certifikací, má Boeing aktuálně trable. Boeing samotný před několika dny přiznal, že certifikaci typu zřejmě letos, jak původně plánoval, již nestihne. A to má po certifikaci typu MAX-7 následovat certifikace typu MAX-10, na což nervózně čeká řádově větší řada leteckých společností. Jedno je tak téměř jisté - Boeing nedodrží vůči Southwest ani letošní dodací termín u 31 objednaných letadel MAX-7. Z toho čtrnáct z nich již bylo původně dokonce společnosti Southwest přislíbeno s termínem dodání v loňském roce.

Čtvrtletní zpráva společnosti Southwest pro akcionáře ovšem obsahuje i další zajímavé momenty, neboť se dají jako pozorované trendy zobecnit i na další letecké společnosti a vývoj poslední doby. Posuďte sami:

  • K 30.červnu společnost provozovala flotilu 814 letadel výrobce Boeing, z toho více čtvrtina jsou letadla Boeing 737 MAX-8.
  • Příjmy za druhé čtvrtletí vzrostly oproti stejnému období loňského roku o 4,6 % na 7 miliard dolarů. Relativně větší nárůst příjmů oproti loňsku se však již odehrál v relativně slabém prvním čtvrtletí, neboť celkově za první polovinu letošního roku společnost vykázala příjmy ve výši 12,7 miliard dolarů. O 11,6 % více než za stejné období loni.
  • Náklady za poslední čtvrtletí dosáhly výše 6,2 miliard dolarů, respektive 12,2 miliard za první půlrok. Ovšem náklady společnosti rostly relativně rychleji než příjmy. Ty vyrostly oproti srovnatelnému období loňského roku o 12,1 %. Jedním z nejrychleji rostoucích nákladů byly náklady na mzdy, které společnosti vykočily meziročně o půl miliardy dolarů, relativně o 25,5 %. Lze usuzovat, že to je zřejmě zejména důsledek nedostatku pilotů v Severní Americe a výsledek mzdového přetahování se o ně mezi leteckými společnostmi navzájem. Na druhou stranu náklady na palivo měla společnost o 14% nižší než loni.
  • Zisk společnosti Southwest tak za druhé čtvrtletí činil 795 miliónů dolarů před zdaněním, o necelou třetinu méně než za stejné období loňska. Čistý zisk tak činil 683 miliónů dolarů, tedy 1,15 dolarů na akcii společnosti, o necelých 11% méně než loni za druhé čtvrtletí.

Boeing 737 MAX-8 společnosti Southwest Airlines, červen 2021 (autor: Tomás Del Coro, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0)

Témata