Návrat Concorde

07.11.2001 - Evropa



V pondělí 22. října uskutečnil Concorde British Airways (G-BOAF) úspěšný zkušební let mezi Londýnem/Heathrow a New Yorkem/JFK, kde přistál v 15 hodin 40 minut našeho času. Na jeho palubě bylo 92 techniků, kteří se podílely na úpravách těchto letounů, které si vyžádala loňská tragická katastrofa jednoho z nich poblíž Paříže. Tím tyto nadzvukové dopravní letouny učinily poslední krok ke svému návratu na pravidelné i charterové linky, který je naplánován na 7. listopad. Vše se tedy daří podle předem avizovaného časového plánu, škoda jen, že za poněkud jiné situace v oblasti civilní letecké dopravy, než kdokoli před letošním 11. září čekal.

British Airways - Concorde
Concorde společnosti British Airways přistává 17. července 2001 po úspěšném testovacím letu směrem k Islandu. (Foto: British Airways)

Již koncem srpna bylo zřejmé, že opatření, která učinily společnosti British Airways a Air France i firmy Aérospatiale a BAE Systems, jsou dostatečná, a tak bude prodloužení doby operačního využití těchto jedinečných strojů bez problémů možné. Francouzský ministr dopravy Jean-Claude Gayssot ve svém oznámení zvláště zdůraznil, že souhlas s opětovným zprovozněním letounů Concorde předpokládá, že všechny budou modifikovány tak, aby byla zajištěna vysoká bezpečnost jejich provozu. Připomeňme, že po zkušebním letu směrem na Grónsko, uskutečněném v létě, bylo 4. září oznámeno rozhodnutí britských a francouzských leteckých úřadů vrátit concordům certifikát opravňující k jejich provozu. Výše zmíněný zkušební let po obvyklé trase Londýn-New York ověřil chování modifikovaného letounu v podmínkách běžného letu a samozřejmě také demonstrovat jeho bezpečnost a připravenost pro obnovení přepravy cestujících. A ti zájem skutečně projevují - letenky na první let dne 7. listopadu jsou již prodány. A tak 14 měsíců od osudné havárie letounu F-BTSC dne 25. července loňského roku je dnes již jisté: návrat nadzvukových dopravních letounů Concorde do pravidelného provozu je tu.

Oznámení leteckých společností British Airways a Air France, že od středy 7. listopadu obnovují pravidelné transatlantické lety s Concorde přes Atlantik, mělo ještě jednu symboliku, kterou vyjádřil například Rod Eddington, ředitel British Airways, když řekl, že má velkou radost z návratu Concorde na oblohu a na trasu do New Yorku a že obnovení letů považuje mimo jiné také za vyjádření podpory městu New York. Představitelé obou leteckých společností věří, že obnovení nadzvukových letů bude hrát důležitou úlohu při navracení důvěry lidí v leteckou přepravu a Rod Eddington to vyjádřil slovy: "Věříme, že obnovení letů Concorde bude hrát důležitou úlohu při navrácení důvěry v leteckou přepravu nejen na cestách do New Yorku, ale bude rovněž jasným signálem návratu ke každodennímu životu mezi Velkou Británií a Spojenými státy. V průběhu uplynulého roku jsme měli velkou podporu od našich významných zákazníků a těšíme se proto, že s námi budou opět moci létat přes Atlantik nadzvukovou rychlostí." Starosta New Yorku Rudolph Giuliani tuto skutečnost přivítal slovy: "Návrat Concordu je více než symbolický. Vyjadřuje snahu všech Newyorčanů o obnovu tohoto krásného města. Osobně jsem velmi hrdý, že budu moci přivítat Concorde zpět v New Yorku."

British Airways - Concorde
Po technických úpravách obdržely letouny Concorde nový nátěr.
(Foto: British Airways)

Jak se situace od léta vyvíjela? British Airways i Air France investovaly nemalé částky do rekonstrukce letounů a zvýšení jejich bezpečnosti, stejně jako i do dalších opatření, takže otázkou bylo spíše, zda se podaří dodržet harmonogram. Připomeňme si jen, že kupříkladu na inovaci a bezpečnostní úpravy jen British Airways vynaložily přibližně 17 milionů liber a dalších 14 investují do úprav interiérů letadel a také salonků na letištích Londýn/Heathrow a New York/JFK. Úpravy na letounech byly zahájeny neprodleně a za poměrně krátkou dobu již bylo uskutečněno několik kratších přeletů až konečně 17. července 2001 byl uskutečněn první technický ověřovací let směrem k Islandu a zpět. Toto datum znamenalo významné přiblížení letounů Concorde k opětovnému získání certifikátu potvrzujícímu jejich způsobilost k operační činnosti. Koncem července zavládl optimismus a Britové plánovali, že jejich Concorde dopraví přes Atlantik první cestující již v září, Francouzi počítali s říjnovým termínem. Faktem je, že uzemnění letounů Concorde se oběma dopravcům pěkně prodražuje: Britové každý měsíc přicházejí o 9,5 milionu dolarů a Francouzi o 4 miliony. Nicméně je jasné, že v případě nadzvukových Concordů jde v první řadě o prestiž a o znovuzískání důvěry zákazníků. Lze však předpokládat, že ti, kdož si zvykli posnídat v Paříži či Londýně, dát si kaviár se šampaňským v "nadzvukovém elegánu" a pak znovu posnídat, tentokrát v New Yorku, ti už se nemohou na obnovení provozu Concorde dočkat. Létat v nejrychlejším a nejoblíbenějším letadle, to patřilo k životnímu stylu náročných vrcholových manažerů, rozmazlených hvězd showbusinessu a dalších bohatých celebrit, bylo to pro ně tak trochu jako droga. Navíc jim tento stroj na transatlantické trati ušetřil nejméně 3 hodiny letu ve srovnání s běžnými podzvukovými typy.

Zástupci British Airways přebírají certifikaci CAA pro Concorde
Technický ředitel British Airways Jim O'Sullivan přebírá 5. září 2001 z rukou zástupců britského úřadu pro civilní letectví CAA certifikaci opravňující k provozu letounů Concorde. (Foto: British Airways)

Dne 1. srpna 2001 Concorde British Airways uskutečnil první zkušební let po své modifikaci. Startoval z Londýna/Heathrow a po 3 hodinách a 20 minutách přistál na vojenské základně Brize Norton západně od Londýna. 7. srpna 2001 již vzlétl modifikovaný G-BOAF k prvnímu tréninkovému (70minutovému) letu do irského Shannonu, při kterém se školili piloti a palubní mechanici. Na letišti v Shannonu zůstal několik dní, během nichž výcvik pilotů a techniků pokračoval. Bylo naplánováno dalších asi 35 zkušebních a ověřovacích letů. Konečně 5. září 2001 byl G-BOAF jako první z upravených letounů obdržel certifikaci opravňující k provozu, zatímco úpravy G-BOAE a G-BOAG jsou v poslední fázi. A 16. října bylo oficiálně zahájeno knihování letenek na zahajovací let z Londýna/Heathrow do Londýna/JFK, který je naplánován na 7. listopad 2001. Od 9. listopadu budou obnoveny pravidelné lety Concorde British Airways na této transatlantické trati a od 1. prosince 2001 má být obnoven jejich pravidelný provoz také na Barbados. Na trati Londýn-New York bude Concorde v prvním období operovat 6× týdně (každý den kromě neděle), přičemž linka BA001 má odlet z Heathrow v 10.30 hodin londýnského času a v New Yorku bude přistávat v 9.25 místního času, zpáteční let BA002 bude startovat z New Yorku ve 12.15 a v Londýně přistávat v 9 hodin 10 minut londýnského času. Trať Londýn-Barbados bude Concorde obsluhovat v období od 1. prosince t.r. do 13. dubna 2002 jednou týdně v sobotu: z Heathrow bude odlétat v 9.30 londýnského času a na letišti Bridgetown/Grantley Adams Int´l bude přistávat v 9.45 místního času. Zpáteční let z Bridgetownu bude v týž den v 11.45 místního času a přílet na Heathrow v 8.00 hodin londýnského času. British Airways věnují na reklamní kampaň zaměřenou na návrat nadzvukového Concorde poměrně značnou čásku - milion liber a do prodeje byly dány speciální zlevněné letenky umožňující za určitých podmínek koupit zpáteční letenku už za 2999 liber (například přespat v New Yorku do neděle). Společnost Air France připravuje návrat svých Concorde stejně intenzivně jako British Airways, ostatně veškeré technické úpravy uskutečňují obě společnosti i firmy Aérospatiale a BAE Systems v úzké spolupráci. Lety na lince Paříž/Charles de Gaulle budou znovuobnoveny rovněž dnes. Concorde by měl létat denně s odletem z Paříže v 10.30 a příletem do New Yorku v 8.20 místního času, odlety z New Yorku jsou stanoveny na 8 hodin rovných s příletem do Paříže v 17.45 (a s více než 80 přípoji do důležitých francouzských a evropských měst). Příklady cen letenek z USA: tam a hned zpět ("round trip") - 10404 USD, normální zpáteční letenka v 1. třídě vyjde na 9767 a v obchodní třídě na 8173 USD.

British Airways - Concorde
První upravený letoun Concorde (G-BOAF) je 19. června vytahován z hangáru na londýnském letišti Heathrow. (Foto: British Airways)

Jaké jsou hlavní technické úpravy letounů Concorde? Především instalace kevlarového obložení palivových nádrží, které i v případě jejich proražení téměř dokonale těsní a minimalizuje únik paliva. Dále to je použití na zakázku vyrobených speciálních pneumatik značky Michelin - mají nejen speciální vnější úpravu, ale také tři nové bezpečnostní vrstvy s kordovými vložkami a korunovými maticemi. A konečně zesílení elektrických kabelů v místech pod zavazadlovým prostorem (hliníkový obal byl nahrazen ocelovým). Technici zároveň přistoupili k posílení hydrauliky podvozku, který vyrobila firma Messier Hispano. Tým odborníků (a jen British Airways pověřily těmito pracemi 250 svých techniků) rozhodně neponechal nic náhodě. Náklady na zvýšení bezpečnosti každého ze 7 strojů British Airways vzrostly na 3,4 milionu USD, Air France musela vynaložit podobnou sumu na úpravu svých letounů. Představitelé obou leteckých společností ujišťují veřejnost o tom, že podobná nehoda se již nemůže opakovat, neboť Concorde je nyní nejlépe testovaným dopravním letounem a spolehlivost veškerých úprav byla ověřena sérií testů, např. společná francouzsko-britská skupina techniků na jihofrancouzské základně Istres poblíž Marseille zkoušela nově vyvinuté pneumatiky s velmi uspokojivými výsledky a celý Concorde musel splnit sérii bezpečnostních testů. Je také zřejmé, že úřady pro civilní letectví (britský Civil Aviation Authority a francouzský Direction Generale de l'Aviation Civile) stanovily pro návrat těchto letounů do pravidelného provozu velmi náročná kritéria, zahrnující také přísnou inspekci vzletových a přistávacích drah. Obě společnosti ovšem také investovaly nemalé sumy do vylepšení interiérů, přičemž jen nové vybavení kabin stálo 2,8 milionu USD. Důraz byl přitom kladen na maximální komfort - pohodlnější sedadla, větší prostor, maximální vybavenost např. elektronikou přímo u křesla, ale také vylepšené toalety a další zázemí. Vše podle současného trendu na transatlantických a dlouhých tratích.

British Airways - Concorde

ZÁKLADNÍ TECHNICKÁ DATA BAE/AEROSPATIALE CONCORDE:

Verze Concorde 01 Concorde 02
Rozpětí (m) 25,56 25,56
Délka (m) 58,83 62,10
Výška (m) 12,19 12,19
Hmotnost prázdného letounu (kg) 72.120 78.266
Max. vzletová hmotnost (kg) 166465 185065
Maximální rychlost (km/hod) 2,02 Mach 2.179
Cestovní rychlost (km/hod) 1.600 2.130
Maximální dolet (km) 6.435 6.580 – 7.215
Dostup (m) 18900 18290
Množství paliva (l) 117285 119280
Pohonné jednotky 4× Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 Mk.602 s tahem po 164 kN 4× Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 Mk.610 s tahem po 172,7 kN

SOUPIS VYROBENÝCH LETOUNŮ BAE/AEROSPATIALE CONCORDE:

Prototypy:

REGISTRACE VÝR. Č. VLASTNÍK PRVNÍ LET DODÁNÍ POZNÁMKY
F-WTSS 001 Aerospatiale 02.03.69 tovární 1. prototyp; 19.10.73 do Musee de l´Air
G-BSST 002/13520 Minister of Technology 09.04.69 06.05.68 2. prototyp; 26.07.76 do Science Museum
G-AXDN 01/13522 Minister of Technology 17.12.71 16.04.69 20.08.75 do Duxford Aviation Museum
F-WTSA 02 Aerospatiale 10.01.73 tovární instalován na letišti Paříž/Orly

Letouny sériové:

REGISTRACE VÝR. Č. VERZE VLASTNÍK DODÁN POZNÁMKY
F-WTSB 201 100 Aerospatiale tovární vypsán z registru a instalován v Toulouse
G-BBDG 202/13523 100 BAC Ltd. 07.08.74 24.12.81 vypsán z registru a instalován ve Filtonu
F-BTSC 203 100 Air France 23.10.80 ex F-WTSC Aerospatiale od 28.05.75; 06.01.79 lst Air France; w/o 25. 07. 00 v 16.44 poblíž Paříže (havárie krátce po startu ke speciálnímu letu AF 4590 z Paříže/CDG do New Yorku/JFK pro německou CK Deilmann); nalétáno 11989 hodin, počet přistání 3978
G-BOAC 204 102 British Airways 13.02.76 03.04.74 BAC Ltd.; 05.01.79 – 11.08.80 British Aw/Braniff Aw jako G-N81AC/N81AC
F-BVFA 205 101 Air France 19.12.75 12.01.79 – 01.06.80 Air France/Braniff Aw jako N94FA
G-BOAA 206 102 British Airways 14.01.76 03.03.74 BAC Ltd.; 12.01.79 – 28.07.80 British Aw/Braniff Aw jako G-N94AA/N81AA

F-BVFB 207 101 Air France 08.04.76 12.01.79 – 01.06.80 Air France/Braniff Aw jako N94FB
G-BOAB 208 102 British Airways 30.09.76 03.04.74 BAC Ltd.; 12.01.79 – 17.09.80 British Aw/Braniff Aw jako G-N94AB/N81AB
F-BVFC 209 101 Air France 03.08.76 12.01.79 – 01.06.80 Air France/Braniff Aw jako N94FC
G-BOAD 210 102 British Airways 06.12.76 09.05.75 BAC Ltd.; 05.01.79 – 19.06.80 British Aw/Braniff Aw jako G-N94AD/N81AD; 1977–78 pool se Singapore Airlines (levá půle trupu SIA c/s)
F-BVFD 211 101 Air France 26.03.77 12.01.79 – 01.06.80 Air France/Braniff Aw jako N94FD
G-BOAE 212 102 British Airways 20.07.77 09.05.75 BAC Ltd.; 05.01.79 – 01.07.80 British Aw/Braniff Aw jako G-N94AE/N81AE
F-BTSD 213 101 Air France 18.09.78 ex F-WJAM Aerospatiale od 04.09.78; 12.01.79 – 23.10.80 Air France/Braniff Aw jako N94SD
G-BOAG 214 102 British Airways 06.02.80 ex G-BFKW BAC Ltd. od 09.05.75
F-BVFF 215 101 Air France 23.10.80 ex F-WJAN Aerospatiale
G-BOAF 216 102 British Airways 09.06.80 ex G-BFKX BAC Ltd. od 27.01.78; 14.12.79 – 09.06.80 jako G-N94AF/G-BOAF BAC

Štítky