Konec éry Concordu

11.04.2003 - Evropa



To o čem se delší dobu spekulovalo je tady - éra nadzvukových letadel Concorde s definitivní platností končí po téměř třiceti letech služby na pravidelných a charterových linkách. Tuto zprávu včera současně sdělily Air France a British Airways, společnosti, které jako jediné provozují tento skvost letecké techniky. U francouzského národního dopravce konec nastane dříve - již 31. května se uskuteční poslední pravidelný let. British Airways plánují provoz své nadzvukové flotily ukončit 31. října. Současná krize letecké dopravy a s ní spojený úbytek cestujících, velmi vysoké náklady na provoz a také technické problémy, které se v posledních měsících objevovaly, vedly obě společnosti k nelehkému rozhodnutí o ukončení provozu letadla, které bylo vlajkovou lodí jejich leteckých flotil. Podle neoficiálních informací v posledních dvanácti měsících výrazně poklesl počet cestujících využívajících nadstandardních luxusních letů. British Airways počet pasažérů údajně poklesl přibližně o čtvrtinu, přesto obsazení letadla bylo poměrně slušné. U Air France počet cestujících klesl dramatičtěji a v poslední době se prý stávalo, že letounem letělo méně než dvacet cestujících. Jednou z příčin byl i bojkot francouzských podniků v USA v souvislosti s postojem Francie k válce v Iráku.

"Concorde výrazně přispěl k dobrému jménu naší společnosti a na jeho existenci jsme právem hrdí. Ukončením jeho provozu tak končí jedna neopakovatelná éra letecké přepravy," řekl včera Rod Eddington, výkonný ředitel British Airways. "Po dobu zbývajících šesti měsíců provozu uděláme vše proto, abychom se s fenoménem Concordu patřičně rozloučili," dodává. Během několika málo měsíců, které zbývají Concordům, je možné letět tímto výjimečným typem na pravidelné lince z Londýna (Heathrow) do New Yorku (JFK) a na sezónní lince na karibský ostrov Barbados. British Airways již oznámily, že ukončení provozu budou doprovázet exkluzivní nabídky a speciální akce pro cestující.

Začátkem listopadu tohoto roku tak skončí jedna z nejúžasnějších kapitol v dějinách světové letecké dopravy. Ta se začala psát v roce 1962, kdy se britská a francouzská vláda dohodly na vývoji tohoto nadzvukového letadla. Náklady na vývoj postupně vystoupaly do astronomických výšin, z převážné části je hradili daňoví poplatníci obou zemí. Ještě na začátku 70. let se zdálo, že budoucnost letecké dopravy bude patřit nadzvukovým letům a významnou roli bude zaujímat Concorde. Vyjímečný letoun, při jehož vývoji bylo nutné vyřešit velké množství technických problémů a překonat celou řadu překážek, si původně objednala celá řada leteckých společností - začátkem roku 1970 evidovalo konsorcium Aerospatiale/BAe 74 záznamů od 16 leteckých společností. Když přišlo na závazné objednávky většina dopravců couvla až nakonec svými vládami byly ke kontraktu dotlačeny Air France a British Airways. Ropný šok v roce 1974, pak udělal tečku za smělými plány na vítězství nadzvukového létání. Do světa pravidelné letecké dopravy byl Concorde uveden 21. ledna 1976, kdy Air France své Concody nasadila na pravidelnou linku Paříž - Dakar - Rio de Janeiro a British Airways na trasu Londýn - Bahrajn. Zahájení letů do New Yorku se ukázalo problémem kvůli negativnímu stanovisku newyorského letiště, které bylo pod tlakem amerických dopravců a některých politických kruhů. A tak první transatlantická trasa Concordů směřovala z Londýna a Paříže do Washingtonu, do New Yorku se začalo létat až po soudních sporech v říjnu 1977. Postupně se nakonec ukázalo, že trasa do New Yorku je tím segmentem, kde je dostatečná poptávka po luxusním létání. Dalším využitím těchto mimořádných letadel se staly charterové lety pro různé exkluzivní turistické zájezdy. Concorde i přes několik incidentů sloužil oběma společnostem spolehlivě až do osudné havárie v Gonesse u Paříže v červenci 2000. Přestože se letoun po více než roce vrátil na pravidelné linky, je z dnešního pohledu zřejmé, že tato nešťastná událost byla začátkem koncem éry těchto letadel.

S nejvyšší pravděpodobností se v budoucnu budeme setkávat s tímto elegantním letounem již jen v muzeích. British Airways již vyloučily, že by ponechaly v provozu jeden nebo dva letouny, které by sloužily pro příležitostné lety či předvádění na leteckých show. Jedinou možností, že budou tato letadla sloužit svému původnímu určení, tedy přepravě cestujících, je jejich odkoupení některou leteckou společností. Připomeňme, že nedávno projevil zájem britský multimilionář Richard Branson, který nabídl za flotilu nadzvukových letadel symbolickou cenu jedné britské libry. Jak je tato možnost reálná či nereálná ukáže nejbližší budoucnost.

Témata