Lufthansa vnímá převzetí Condoru vlastníkem LOTu jako ohrožení

31.01.2020 - Evropa



Nedávno avizované převzetí společnosti Condor vlastníkem LOTu vzbudilo v sídle Lufthansy pozdvižení. Jejich nejdůležitější báze - Frankfurt tak začal být v hledáčku jiného aliančního partnera - LOTu. Lufthansa se na tuto transakci dívá dosti nevraživě, sama měla o Condor zájem, ale bála se reakce německého antimonopolního úřadu. Lufthansa jde dokonce ve svých úvahách tak daleko, že nyní zvažuje ukončit uznávaní svého programu Miles&More na letech Condoru a dokonce hodlá ukončit code-share spolupráci s Condorem, aby jeho dálkové linky byly rázem ve Frankfurtu bez feedovacích linek a tudíž by měl Condor problém ve Frankfurtu své dálkové lety vůbec naplnit. Otázkou je, zda by tento krok nepovzbudil LOT k využití čerstvě pronajatých Embraerů právě k zavedení konkurenčních linek do Frankfurtu.

https://www.facebook.com/LOT/photos/a.1565753053644978/2507157869504487/?type=3&theater

(zdroj: LOT Polish Airlines/Facebook)

To, že se na vpád do hlavního sídla dívá Lufthansa docela kysele dokazuje, že chce dát dokonce podnět Evropské komisi, aby prošetřila zda náhodou kupec Condoru - polská státní firma PGL (Polska Grupa Lotnicza S. A.) neporušila nařízení o nepovolené státní pomoci. V roce 2014 se totiž samotný LOT musel obrátit o pomoc na polský stát. Ten jej finančně podržel a za čtyři roky společně s dalšími firmami začlenil do skupiny PGL. V roce 2019 dosáhla PGL obratu 1,9 miliard eur.

Po bankrotu Thomas Cook představil Condor upravené livery svých letadel. Po 16 letech se vrátilo na ocas letadel logo Condor, které nahradilo logo skupiny Thomas Cook (foto: Condor)

V Polsku vnímá veřejnost převzetí německé firmy jako otázku prestiže. Samotné převzetí oznamoval veřejnosti nikdo jiný než polský předseda vlády Mateusz Morawiecki jako důkaz úspěchu LOTu, který během čtyř let dokázal zvýšit ročně počet cestujících ze čtyř na deset miliónů. Celá transakce převzetí Condoru LOTem by měla být dokončena po souhlasných stanoviscích úřadů letos dubnu.

Celá situace ve Frankfurtu se tak začíná docela zamotávat. Lufthansa tlačí na letiště aby ji jakožto dominantního dopravce zvýhodnil a dělá to tak, že kapacity přesouvá do svého druhého nejvýznamnějšího hubu, Mnichova. Musí ovšem počítat s tím, že v roce 2023 dokončí letiště ve Frankfurtu Terminál 3 určený především pro low-cost společnosti, takže jí současný vývoj kolem Condoru vůbec nehraje do karet.

Témata