IndiGo zápasí s provozním chaosem. Ruší stovky letů denně.

07.12.2025 09:00 - Asie & Austrálie



Letiště v Indii zachvátil neobvyklý chaos. Největší dopravce IndiGo se totiž potýká s neobvyklými problémy a je nucen rušit mnoho letů. V posledních čtyřech dnech musela společnost IndiGo zrušit více než tisíc plánovaných letů a to včetně největších indických letišť v Dillí, Bangalore a Hyderabadu. Tyto problémy mají postupně narůstající trend. Společnost IndiGo ze stupňující se spirály množství zrušených letů viní neobvyklou kombinaci technologických závad, změn zimního harmonogramu, přetížení letišť a extrémního počasí.

Jenže letečtí experti se shodují - nejdůležitějším vlivem je nepřipravenost společnosti na nová indická pravidla pro pracovní dobu a odpočinek posádky, která zavedl indický regulátor k 1.listopadu letošního roku. Cílem je zvýšit bezpečnost letecké dopravy. Tato nová pravidla obsahují nutnost 48 hodinového odpočinku pro posádku během jednoho týdne, pro piloty pak limit maximálního počtu dvou přistání pro piloty v nočních hodinách týdně, prodloužení definice noci na 00:00 až 06:00 a maximálně 8 letových hodin týdně během nočních hodin. Současně s expanzí sítě IndiGo k 26.října pak stačil drobný problém - jako byla nutnost aktualizace softwaru u letadel Airbus A320. Tu zvládla společnost provést bez problémů. Došlo však ke zpoždění letů a kaskádovitému efektu, což způsobilo minulý víkend, že mnoho letů bylo posunuto do nočních hodin. Současně ovšem museli piloti dodržovat nová pravidla a v průběhu týdne tak společnosti začali společnosti docházet piloti, kteří by mohli ještě létat noční lety. A najednou kvůli prvním rušením letů se piloti s touto možností ocitli na jiných letištích než volná letadla. Problémy začaly nabírat dominový efekt. V pátek bylo zrušeno jen v Dillí 135 odletů, v Bangalore 50 odletů a v Hyderabadu bylo zrušeno 92 odletů. Společnost IndiGo byla donucena pro své cestující zorganizovat tisíce přenocování v hotelových pokojích, případně alternativní přesun po zemi.

Kvůli stupňujícímu chaosu na indických letištích pak indický regulátor Directorate General of Civil Aviation (DGCA) nařídil pro společnost IndiGo odklad nových pravidel pro posádky do 10.února. To dalo společnosti IndiGo prostor, aby trend narůstajícího chaosu zvrátila a navrátila se k běžnému provozu. Toto rozhodnutí však tvrdě kritizují odbory, které viní vedení společnosti a zejména pak generálního ředitele Pietera Elberse, že se na nová pravidla nepřipravili a společnost nemá kvůli důrazu na nízké náklady dostatečné personální rezervy, aby zvládla překlenout podobné extrémní situace.

Pro dosud rychle expandující nízkonákladovou společnost byly události posledních dní jednou z jejich největších výzev v dosavadní historii.

Airbus A320 společnosti IndiGo na letišti v Bangalore, září 2015 (autor: Venkat Mangudi, Wikimedia Commons, CC-zero)

Témata