Hospodaření SkyEurope se výrazně zhoršilo

30.11.2008 - Slovensko



SkyEurope Airlines - Boeing 737-700
(foto: Jakub Zeman)

V pátek zveřejněné neauditované výsledky hospodaření SkyEurope Airlines za poslední finanční rok (ke konci září 2008) přináší akcionářům neradostné čtení. Přestože management společnosti v polovině loňského roku prohlašoval, že tento finanční rok bude společnost v zisku, opak je pravdou. Ani po více než šesti letech provozu se společnosti nepodařilo vykázat zisk. Právě zveřejněné předběžné výsledky přinášejí navíc prudké zhoršení hospodaření. Společnost ve finančním roce 2007/08 vykázala ztrátu 59,4 mil. eur (téměř 1,5 mld. korun), což v porovnání se ztrátou 24,1 mil. eur v předchozím finančním roce je zhoršení o 146,8 % procent. To znamená, že každý den činnosti společnost prodělala okolo 160 tis. euro, tedy více než 4 mil. korun. Provozní ztráta dosáhla 56,1 mil. eur, což v meziročním srovnání znamená zhoršení o 168,4 procent. Podle zprávy výsledky SkyEurope velmi negativně ovlivnily vysoké ceny leteckého paliva, meziroční zvýšení nabízené kapacity a v posledních měsících také slabnoucí poptávka. Podívejme se na jednotlivé faktory ovlivňující hospodaření SkyEurope trochu podrobněji.

Vysoké ceny leteckého paliva způsobují problémy leteckým společnostem po celém světě. SkyEurope uvádějí, že na nákup paliva musely meziročně vydat o 38,9 mil. eur více (+ 67 %) a celkové náklady na palivo dosáhly 96,7 mil. eur, což byla více než třetina veškerých provozních nákladů. Právě vyšší výdaje na palivo výrazně zhoršily hospodářský výsledek společnosti. Pokud by zůstaly výdaje na pohonné hmoty na úrovni předchozího roku, celková ztráta by byla podobná jako v roce 2007 s mírným zlepšením o několik milionů eur. Čast vyšších nákladů na palivo souvisí s rozšířením flotily a vyšším využitím letadel. Při přepočtu na nabízené sedadlo se náklady na palivo zvýšily zhruba o 32 procent. Tyto zvýšené náklady vymazaly veškeré úspory, kterých společnost dosáhla v jiných oblastech. SkyEurope se podařilo výrazně snížit náklady na prodej a marketing, na pronájem letadel a jejich údržbu a také administrativní náklady. Toto snížení bylo dosaženo zejména restrukturalizací linek a počtu základen, u poplatků za pronájem letadel pomohl SkyEurope nižší kurz dolaru. Naopak vzrostly náklady za handling, letištní a navigační poplatky. Tato zvýšení jednak souvisí s vyšším využitím flotily, jednak s lety ze základny ve Vídni, kde jsou náklady vyšší oproti uzavřeným základnám v Budapešti a Krakově. Meziročně se rovněž zvýšily náklady na létající personál a to 27,5 procenta, což opět souvisí s vyšším využitím letadel, ale také s posilováním české a slovenské koruny vůči euru.

SkyEurope Airlines - Boeing 737-700
(foto: Jakub Zeman)

Celkové přijmy meziročně vzrostly o 10,5 procenta na 260 mil. eur. Přestože narostla nabízená kapacita, vzrostly přijmy z pravidelné přepravy jen o 4,9 procenta na 218,1 mil. eur. Přijmy z charterové přepravy vzrostly o více než 8 procent na 17,8 mil. eur. Výrazně vzrostly vedlejší příjmů a to o 110 procent na 24,9 mil. eur. Vzhledem k růstu kapacity poklesly průměrné příjmy na jeden nabídnutý osobokilometr o 5,5 procenta a na jedno sedadlo o 12,3 procenta. SkyEurope následovaly jiné nízkonákladové aerolinie a postupně v letošním roce zavedly či zvýšily různé poplatky. Zpoplatněna tak byla přeprava zapsaných zavazadel, letištní agenti začali nemilosrdně vybírat k překvapení mnohých cestujících poplatky za nadváhu zavazadel, zvýšeny byly poplatky za platbu kartou a výrazný nárůst zaznamenaly poplatky za různé administrativní úkony jako je změna jména na letence apod. Efekt těchto poplatků se naplno projeví až v tomto finančním roce, takže lze očekávat, že vedlejší příjmy dále porostou. SkyEurope zaznamenaly ve 4. čtvrtletí problémy s některými karetními společnostmi, které zadržovaly část plateb za letenky. To vedlo mimo jiné k prudkému poklesu hotovosti na účtech společnosti z 11,5 mil. na 1,3 mil. eur.

SkyEurope Airlines zaznamenaly v posledním roce výrazný pokles vytížení letadel a to 8,1 procentních bodů z 81,6 na 73,6 procenta. Tento pokles společnost vysvětluje nárůstem nabízené kapacity, postupným zvyšováním cen letenek a slábnoucí ekonomikou. Management očekává v dalších obdobích výrazně lepší vytížení vzhledem k provedené restrukturalizaci sítě a také díky tomu, že řada linek se již uchytila. Podle zprávy vývoj rezervací na zimní období 2008/09 tento předpoklad potvrzuje.

Výraznou proměnou prošla v posledním roce síť linek SkyEurope Airlines. Společnost uzavřela své základny v Budapešti a v Krakově a koncentrovala lety do tří základen - Bratislavy, Prahy a Vídně. Cílem tohoto kroku bylo snížit sezonní vlivy a význam cenové senzitivity zákazníků na výsledky společnosti. V letním období byla z hlediska počtu nabídnutých letů nejdůležitější základnou Praha. Na zimní období společnost ohlásila výraznou redukci kapacity a to o 19 procent. Na tu nejvíce doplatila Bratislava, ze které budou operovány linky jen do šesti destinací (Istanbulu, Košic, Londýna/Luton, Manchesteru, Paříže/Orly a Říma/Fiumicino), zatímco v létě se létalo do 18 destinací. Pokles i když ne tak výrazný se týká i Prahy. Vedle sezónních linek společnost zastavila lety do Košic, Lisabonu, Sofie či Terstu, omezeny byly lety do Londýna, Kodaně a dalších destinací. Nejméně se omezení provozu dotklo Vídně, která je nyní podle počtu letů největší základnou SkyEurope. Na řadě linek operovaných z Vídně SkyEurope přímo konkurují domácím Austrian Airlines.

Všechny linky operuje SkyEurope flotilou letadel Boeing 737-700 o kapacitě 149 sedadel. V uplynulém finančním roce činil průměrný počet letadel ve flotile 14,4, zatímco o rok dříve to bylo 12,9 letadel. Ke konci září se flotila skládala z 15 letadel B737-700, což bylo meziročně o jeden letoun více. Nicméně v souvislosti s oznámeným snížením kapacity na zimní období dochází po dohodě s leasingovou společností GECAS k vrácení jednoho letounu.

Podle zprávy by se v dalším období měla začít projevovat výrazná restrukturalizace sítě společnosti, snižování nákladů a také prudký pokles cen leteckého paliva. Přesto je budoucnost SkyEurope poměrně nejistá. Otázku jaká bude budoucnost SkyEurope zodpoví pravděpodobně až odložená valná hromada SkyEurope. Podle poslední zprávy pro akcionáře odložil York Global Finance splatnost svých půjček ve výši 25 mil. eur na 15. prosinec 2008.

SkyEurope Airlines - Boeing 737-700
(foto: Jakub Zeman)

Štítky