Z Berlína-Tegelu odletěl poslední linkový let

08.11.2020 - Evropa



„Air France One Two Papa Papa, TXL4EVR, Cleared for takeoff“ - tak zněla slova poslední rádiové komunikace z řídící věže na berlínském letišti Tegel pojmenovaném po Otto Lilienthalovi, průkopníku německého letectví. Tato slova pronesla odpoledne v neděli 8. listopadu 2020 navigátorka Almuth Rehbeinová směrem k letadlu AirFrance linky AF1235 mířícímu do Paříže. Zakončila se tak etapa stěhování leteckých společností na nově otevřené letiště BER, které se nachází na opačné straně Berlína (jihovýchod).

Letiště Tegel, které se nachází v severozápadní části města, vzniklo v reakci na blokádu západního Berína Sovětským svazem. Blokáda trvala od června 1948 do května 1949. Letiště Tegel tak vzhledem k okolnostem vzniklo v rekordně krátké době, neboť tehdejší západoberlínské letiště Tempelhof (THF) samotné pro zásobování města leteckým mostem kapacitně nedostačovalo. Dne 5. srpna 1948 byly zahájeny práce na 2428 metrů dlouhé, tehdy nejdelší přistávací dráze v evropě. Letiště se nacházelo ve francouzském sektoru města. První letadlo, Douglas C-54, zde přistálo 5. listopadu 1948.

(obrázek: derivative work: Hedavid (talk) Berlin.svg: Nodder - Based on Water map of Berlin Berlin.svg , Wikimedia Commons CC BY-SA 2.5 )

Civilní lety pro cestující na Tegel byly zahájeny později, pro ně postačovalo letiště v Tempelhofu až do šedesátých let. Ovšem přechod dopravních společností na proudová letadla si vyžadoval delší přistávací dráhu. Prvním linkovým letem na Tegel tak byl let společnosti Air France, který zde přistál 2.ledna 1960. Dne 26. června 1963 zde přistál let s tehdejším americkým prezidentem Johnem F. Kennedym, který o pár chvil později ve městě pronesl k obyvatelům projev, který zakončil památnou větou "Ich bin ein Berliner !". Význam letiště Tegel rok od roku rostl. Skokově zejména v roce 1975, kdy byly veškeré civilní lety do západního Berlína převedeny z konkurenčního Tempelhofu právě na Tegel. Tempelhof se stal vojenským letištěm. Po pádu berlínské zdi se Tempelhof opět otevřel civilním leteckým společnostem, ovšem za protestů občanských sdružení požadujících uzavření letiště. K uzavění Tempelhofu ovšem došlo mnohem později - až v říjnu 2008. A tak v roce 2018 byl Tegel s 22 milióny odbavených cestujících čtvrtým největším německým letištěm (po Frankfurtu, Mnichovu a Düsseldorfu). Druhé velké berlínské letiště otevřené pro civilní dopravu - Schönefeld (SXF) - obsloužilo v roce 2019 zhruba poloviční počet cestujících - 11,4 miliónu.

V 90. letech, po sjednocení Berlína, bylo v roce 1996 rozhodnuto o strategii "single Berlin Airport" a přebudování okolí bývalého východoněmeckého letiště Schönefeld (SXF) na moderní velkokapacitní letiště Berlin-Brandeburg s kódem BER. Původní plán otevření letiště BER byl říjen 2011. Následovalo několik posunutí tohoto termínu. Detaily naleznete ve zhruba rok starém článku. Nakonec bylo letiště BER uvedeno do provozu minulý víkend a postupně se během minulého týdne na něj stěhovaly z Tegelu jednotlivé letecké společnosti. Ze Schönefeldu se stěhovat daleko nemusely, neboť původní letiště SXF bylo přejmenováno na terminál BER číslo 5, který bude v budoucnu sloužit především nízkonákladovým společnostem.

Dnešním dnem se tak vlastně uzavírá poslední významná kapitola o znovusjednocení západního a východního Berlína.

řídící věž a hlavní budova letiště Tegel, červen 2008 (foto: Standardizer, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.5 )

Témata