České aerolinie (ČSA) jsou v úpadku. Věřitelé rozhodnou o řešení v červnu.

10.03.2021 - Česká republika



V rámci probíhajícího insolvenčního řízení vyhlásil Městský soud v Praze dnes úpadek společnosti České aerolinie a.s. Vyplývá to z informací, které byly dnes zveřejněny v insolvenčním rejstříku. Návrh na zahájení insolvenčního řízení podaly ČSA sami 26. února spolu s návrhem na reorganizaci. Z insolvenčního návrhu vyplývá, že závazky ČSA vůči dodavatelům činí cca 800 milionů korun a vůči cestující veřejnosti zhruba jednu miliardu korun.

Soud stanovil insolvenčním správcem společnost INSKOL v.o.s. z Karviné. Firma založená v roce 2018 se zabývá se výkonem činnosti insolvenčního správce a likvidátora. Soud rovněž dnes jmenoval prozatímní věřitelský výbor ve složení Czech Airlines Technics, a.s., Česká spořitelna, a.s., AIR WORLD SERVICES a.s., a Tomáš Hefr. Nyní by měl prozatimní věřitelský výbor zvolit do 30 dnů předsedu a místopředsedy.

Jediným Airbusem A319 ve flotile ČSA je nyní letoun registrace OK-REQ (foto: Sefjo/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0)

Věřitelé nyní mají dva měsíce na přihlášení svých pohledávek. Jak vyplývá z insolvenčního rejstříku, tak tuto možnost vedle firem využila také řada cestujících, kteří si nárokují vrácení peněz za letenky. Zatím nejvyšší pohledávky přihlásily společnosti Česká spořitelna, a to ve výši 99,394 milionů korun, a dále Czech Airlines Technics ve výši 121,011 milionů korun. K přezkumu přihlášených pohledávek by mělo dojít 7. června 2021 s následnou schůzí věřitelů, na které by se mělo rozhodnout, jak se dál bude řešit úpadek ČSA.

„Provoz Českých aerolinií je nadále zachován a ČSA zajišťují všechny plánované lety dle letových řádů a v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích,“ uvedla mluvčí skupiny Smartwings Vladimíra Dufková. Podle zveřejněného letového řádu ČSA aktuálně provozují pravidelné linky z Prahy do Kyjeva (denně), Moskvy (3x týdně), Paříže (denně) a Stockholmu (2x týdně). Provoz do ostatních destinací byl kvůli současné pandemické situaci přerušen.

Česká republika na rozdíl od jiných zemí neposkytla svým leteckým společnostem žádnou finanční pomoc vyjma obecných programů na podporu zaměstnanosti. Vloni v srpnu požádaly ČSA spolu se Smartwings vládu o zřízení kompenzačního programu COVID - letectví a poskytnutí kompenzace formou tzv. sedačkovného jako u jiných typů dopravy za období nouzového stavu od 14. března do 24. května 2020. Česká vláda však opakované žádosti o podporu nevyslyšela, přestože poskytla kompenzace například provozovatelům zájezdových autobusů.

V důsledku vyhlášení nouzového stavu a zavedení cestovních omezení v souvislosti s pandemií koronaviru zaznamenaly ČSA v loňském roce ztrátu ve výši 1,57 miliardy korun. Tržby ČSA se propadly na cca 20% úroveň před vypuknutím pandemie. Od konce srpna do 27. února byly ČSA spolu se Smartwings chráněny před požadavky věřitelů díky mimořádnému moratoriu. Před jeho skončením ČSA požádaly o vyhlášení insolvence, Smartwings pak o další prodloužení ochranného moratoria o měsíc.

Témata