AirAsia by ráda změnila část objednávky na dosud neexistující nákladní A321neo

03.11.2021 - Asie & Austrálie



Letecké společnosti obecně během pandemie pozorují, že jediný sektor v letectví, který vykazuje neustále vysokou ziskovost je přeprava nákladů. Toho si všimla rovněž i malajsijská letecká společnost AirAsia a slovy CEO logistické divize Teleport, Peta Chareonwongsaka vyslala evropskému výrobci letadel signál, že by měla velký zájem pozměnit u významné části z objednávky na 362 letadel typu Airbus A321neo typ letadla na dosud neexistující nákladni typ A321neo-freighter.

Pete Chareonwongsak (zdroj: Media Kit společnosti Teleport)

Pete Chareonwongsak přitom citoval zprávu agentury Bloomberg o tom, že čínský logistický gigant JD.com Inc. plánuje do roku 2030 postupně vybudovat vlastní flotilu alespoň 100 nákladních letadel, aby nemusela být společnost závislá v letecké přepravě nákladu na službách třetích stran. Pete Chareonwongsak uvedl, že by si dokázal představit uplatnění podobně velké flotily i u AirAsia, která by těžila z rozvoje e-commerce v jihovýchodní Asii a ekonomického růstu tamního regionu.

nakládání carga do běžného Airbusu společnosti AirAsia (zdroj: Media Kit společnosti Teleport)

aktuální nákladní síť společnosti Teleport (zdroj: MediaKit společnosti Teleport)

Podle mluvčího společnosti Airbus, je evropský výrobce připraven diskuzi o doplnění portfolia svých letadel. Sám Airbus pozoruje trend konverze starších jednouličkových letadel rodiny A320 na nákladní letouny a před nedávnem sondoval, zda by byl mezi leteckými společnostmi zájem o čistě nákladní verzi A321neo. Pro Airbus je to velké dilema, zda se mu vyplatí investice v řádu 2 miliard euro do vývoje takového letadla, aniž by došlo právě ke kanibalizaci objednávek na osobní letadla, jak právě Air Asia zrovna svým příkladem ukazuje. Navíc když nedávno vedení společnosti schválilo investici do vývoje nákladní verze letadla založeného na typu A350.

Boeing 737-800F v barvách společnosti Teleport (zdroj: media kit společnosti Teleport))

Již v roce 2007 totiž tlačil belgický dopravce TNT (v roce 2016 koupený společností ASL Airlines) na Airbus, aby nabídl nákladní letadlo velikosti rodiny A320. Nakonec skončil dopravce u konkurenćního Boeingu. To nyní hrozí i u AirAsia, respektive její divizi Teleportu. Ta si dosud vystačila s malým cargo prostorem u běžných osobních Airbusů AirAsia, respektive se stroji rodiny A320, které byly upraveny odstraněním sedaček na provizorní nákladní letadla. Nyní však začne Teleport provozovat vlastní čistě nákladní letadla a to právě konkurenčního typu Boeing 737-800F. Podle agentury Reuters první dorazil na bázi Teleportu do Bangkoku. Do roku 2023 se má tamní flotila Boeingů 737-800F rozrůst na šest letadel. To by mohl být dostatečný signál Airbusu, aby se návrhem AirAsia o vývoji A321neo-Freighter začal vážně zabývat. Plánem AirAsia je do 3 let dosáhnout v divizi Teleport obratu 1 miliardy USD a postupně osamostatnit Teleport vydáním jeho samostatných akcií. Tím by měl získat Teleport kapitál k dalšímu rozvoji.

doručovatel Teleportu (zdroj: media kit společnosti Teleport)

Témata